Stap 6: campagne instellingen

Leestijd voor dit artikel: 38 minuten

Voor het instellen van de Google AdWords campagne instellingen zijn er verschillende mogelijkheden. Voeg als eerste een nieuwe campagne toe aan het Google AdWords account. Erg handig is de gratis tool van Google: de Adwords Editor. Geef de campagne ook altijd een duidelijk en overzichtelijke titel met daarin het doel, budget, land en taal instelling.

Instellen van de campagne

  • Instellen dagbudget: Google geeft adverteerders de mogelijkheid om een dagbudget te bepalen. Als het dagbudget op is, wordt de advertentie niet meer vertoond. Hier kunt u al veel winst halen door de juiste instellingen te nemen. U wilt namelijk niet besparen op vertoningen. U wilt maximaal vertoningen krijgen, echter niet te veel uitgeven. Wat u doet is een dagbudget instellen wat 50% hoger is dan u daadwerkelijk wilt uitgeven en u checkt dagelijks of u over uw gewenste budget gaat. Als blijkt dat u teveel uit geeft, past u de BIEDINGEN naar beneden bij en niet het dagbudget. U gaat op deze manier namelijk minder per click betalen en u haalt dus meer clicks uit uw budget, in plaats van minder vertoningen te realiseren.
  • Adverteren in het zoeknetwerk: er kan gekozen worden tussen adverteren in “Google en het zoeknetwerk” (hierbij wordt geadverteerd in de zoekmachine van Google en andere zoekmachines), “alleen Google zoeken” (alleen de zoekmachine van Google) of “geen van beiden”. Kies de voorkeur. Bij adverteren in het zoeknetwerk worden er advertenties boven of rechts van de werkelijk zoekresultaten vertoond, afhankelijk van de hoogte van de biedingen en die van andere adverteerders.
  • Adverteren in het inhoudsnetwerk: vervolgens kan gekozen worden of er ook geadverteerd wordt in het inhoudsnetwerk van Google. Het adverteren in het inhoudsnetwerk van Google houdt in dat de advertenties vertoont worden in Google programma’s zoals bijvoorbeeld Gmail. Hiernaast worden de advertenties vertoont op partnersites van Google. Deze sites hebben zich aangemeld bij Google Adsense, de publishers kant van Google AdWords. Door te adverteren in het inhoudsnetwerk van Google kan er een hoog volume bereikt worden. Het nadeel is echter dat de bezoekers over het algemeen kwalitatief minder goed zijn, aangezien ze niet per sé op zoek zijn naar iets, wat bezoekers van het zoeknetwerk wel zijn.
  • Locatietargeting: Google biedt de mogelijkheid om advertenties in een bepaald gebied te laten vertonen. Hierdoor kan een specifieke doelgroep bereikt worden.
  • Targeting op taal: door te adverteren op meerdere talen worden de advertenties vertoont in meerder extensies van Google, zoals bijvoorbeeld www.google.nl.
  • Adverteren op tijd: het is mogelijk om de Google AdWords campagne instellingen zo in te stellen dat de advertenties alleen op bepaalde tijden worden vertoond, bijvoorbeeld tijdens de traditionele werktijden. Deze optie is alleen nog niet beschikbaar in de Adwords Editor.

Instellen van de max. CPC biedingen

We gaan er vanuit dat u bij het bepalen van de campagne doelstellingen een clickprijs die u gemiddeld wenst te betalen (bij aanvang) heeft berekend. Stel uw biedingen omstreeks 20% hoger in dan u daadwerkelijk wenst te betalen. Daarmee krijgt u vanaf de start van de campagne een betere kwaliteitsscore.

Contact opnemen

Bekijk één van de volgende stappen:

Stap 7: campagne live zetten
Stap 8: rapportage en evaluatie


Wat vind je van dit artikel?

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

We gebruiken cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Details weergeven

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten