Structuur van een Google Analytics Account

Leestijd voor dit artikel: 4 minuten

Stel je hebt je aangemeld voor Google Analytics, en hebt inmiddels een account aangemaakt. Hoe richt je dit account dan in met een logische Account structuur? Een aantal items is van belang om aan te denken. Belangrijk is om te weten: Google Analytics is gestructureerd in drie hierarchische niveau’s: Account (lees ‘Organisatie’), Properties (lees: ‘Websites’) en Weergaves (lees: ‘Databases’). Visueel kun je het zo zien, onderstaande afbeelding gaan we hieronder verder toelichten met een eigen voorbeeld:

Voorbeeld Google Analytics structuur

Voorbeeld Google Analytics structuur

Meer over ‘Accountnaam’

Met je Gmail account maak je een Google Analytics account aan en daarmee log je in (‘Moederaccount’). Je kunt echter kwa benamingen in Google Analytics maximaal 100 Accounts aanmaken (lees; Accountnamen) per Google Analytics Account. In onderstaande afbeelding zie je dat er 6 van de 100 zijn verbruikt:

Google Analytics Accounts 6 van de 100 gebruikt

Google Analytics Accounts 6 van de 100 gebruikt

Meer over ‘Property’

Onder elk account vallen één of meerdere Properties. Een property is een website of mobiele app. Je kunt in één Google Analytics per Accountnaam maximaal 50 Properties toevoegen. Dus als je alle Accountnamen gebruikt en het maximale aantal Property’s, dan kun je maximaal 5000 Property’s hebben. Mocht je het Maximum aantal Property’s hebben aangemaakt, dan zul je zien dat je er niet meer kunt aanmaken (in heel licht grijs zie je staan ’50 van 50 gebruikt’):

Google Analytics Account met Maximum aantal property's

Google Analytics Account met Maximum aantal property’s

In het bovenstaande voorbeeld hangt onder Accountnaam 1: Property 1 met UA-1234567-1. Dat is dan 1 website of App met de unieke UA code UA-1234567-1. Je kunt onder deze Accountnaam nog een tweede Property hangen, die zal dan de UA code krijgen: UA-1234567-2.
Mocht je nu onder Accountnaam 2 een Property hebben, dan zal deze bijvoorbeeld de UA code UA-9876543-1 krijgen. Hang je onder Accountnaam 2 nog een Property, dan zal deze de UA code UA-9876543-2 krijgen.

Meer over ‘Weergave’

Elke Property in Google Analytics heeft ten minste één Weergave, namelijk ‘Alle websitegegevens’ (deze naam wordt automatisch aangemaakt voor een Weergave). Deze naam kun je altijd aanpassen. Een weergave is een groep rapporten in Google Analytics met sessies, verkeersbronnen, en conversies. Je kunt het ook zien als een database. Je kunt in Google Analytics maximaal 25 weergaves aanmaken per Property. Mocht je dus Alle Accountnamen benutten en Alle Property’s en alle Weergaven, dan kun je dus maximaal 125.000 Property’s hebben in je Google Analytics Account. In onderstaande afbeelding zie je dat 2 van de 25 Weergaves zijn gebruikt:

Google Analytics 2 van de 25 Weergaves gebruikt

Google Analytics 2 van de 25 Weergaves gebruikt

Google Analytics Structuur met een uitgewerkt voorbeeld

We gaan een voorbeeld uitwerken. Stel ik heb een Google Analytics account. Ik heb momenteel 3 websites:
– www.bouwmarkt-folder.nl
– www.bouwmarkt-openingstijden.nl
– www.europese-zwembaden.nl

Hoe maak je hiervoor een goede Google Analytics Account structuur?

De indeling van de Accountnamen
Je zou kunnen kiezen voor 2 Accounts om deze websites logisch in te delen, bijvoorbeeld:
– Accountnaam 1 = Bouwmarkten
– Accountnaam 2 = Zwembaden
Hoe ziet dit er uit in Google Analytics? Zo:

Indeling Accountnamen

Indeling Accountnamen

De indeling van de Property’s
Onder de Accountnaam ‘Bouwmarkten’ hang je nu de twee websites (Property’s), zoals je ziet in de onderstaande afbeelding:

Bouwmarkten met Property's

Bouwmarkten met Property’s

Zoals je ziet krijgen beide websites een apart UA-nummer en aangezien ze hangen onder de Accountnaam ‘Bouwmarkten’, krijgen ze een -1 of -2 toevoeging.

De indeling van de Weergaves
Zoals je ziet heet een Weergave automatisch ‘Alle websitegegevens’. In onderstaande afbeelding hebben we de Property (website) www.bouwmarkt-folder.nl genomen:

Weergave-niveau van bouwmarkt-folder.nl

Weergave-niveau van bouwmarkt-folder.nl

Deze naam ‘Alle websitegevens’ kun je aanpassen door op Weergave-niveau te kiezen voor ‘Instellingen Weergeven’ – je ziet dan dit:

Weergave niveau instellingen weergeven

Weergave niveau instellingen weergeven

Hier kun je vervolgens je eigen Dataweergave naam wijzigen, zo hebben we hem nu genoemd – Website Bouwmarkt Folder:

Goede naam voor Weergave

Goede naam voor Weergave

Uiteindelijk hebben we nu de Account voor ‘Bouwmarkten’ volledig ingericht:

Volledige goede weergave van Namen in Google Analytics

Volledige goede weergave van Namen in Google Analytics

De Accountnaam ‘Zwembaden’ werkt op dezelfde manier, en kun je ook naar wens aanpassen. We hebben voor de Accountnaam ‘Zwembaden’ gekozen voor 1 Property (www.europese-zwembaden.nl), maar voor 2 Weergaven:

Weergaven, 2 voor Zwembaden Account in Analytics

Weergaven, 2 voor Zwembaden Account in Analytics

Wat het nut is van het aanmaken van meerdere Weergaves, bespreken we in een ander artikel.

Meer info of een Google Analytics training volgen?

Button Conatct Opnemen Optimize Online

Gerben van Wijngaarden

Eigenaar at Optimize Online
Ik ben een internet freak en als sinds 2006 werkzaam in Online Marketing. Volg met veel interesse alle nieuwe ontwikkelingen van SEO, SEA, Google Analytics, Social Media, E-Commerce. Geef al een paar jaren trainingen in Online Marketing en ben werkzaam voor diverse klanten. Te volgen via: Linkedin
Gerben van Wijngaarden

Latest posts by Gerben van Wijngaarden (see all)

    Reageren op dit bericht

    Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

    We gebruiken cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Details weergeven

    De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

    Sluiten