Hoe werkt Google Analytics?

Leestijd voor dit artikel: 8 minuten

Hoe_werkt_google_Analytics
Om een goed beeld te krijgen van hoe google analytics werkt en wat jij er mee kunt doen, geven we onderstaand een omschrijving van dit statistieken pakket van google, dat je voor je website kunt gebruiken. Lees alle items, of kies een van de onderstaande:

Vooraf: Wat is google analytics?
Stap 1: een google analytics account aanmaken
Stap 2: google analytics goed inrichten
Stap 3: google analytics analyses maken
Stap 4: dashboards maken per maand

Wat is google analytics en waarom zou je het gebruiken?


Webanalytics is het proces van meten, verzamelen, analyseren en rapporteren van de prestaties van je website of webshop of app. Google Analytics is een online software tool die je kunt kiezen binnen webanalytics (andere aanbieders zijn: Matomo (was: PIWIK), Adobe Analytics of Webtrekk). Met google Analytics krijg je inzicht in waar je bezoekers vandaan komen, het gedrag en het profiel van je bezoekers. Op basis van deze inzichten kun je de content van je website of app optimaliseren en verbeteren.
Een stukje geschiedenis. In 2005 nam google het bedrijf Urchin over, en daarmee werd in november 2005 Google Analytics in de markt gezet. Destijds nog heel kleinschalig, mensen mochten op aanvraag toegang verkrijgen. Gezien de grote vraag destijds al, werd het vrij gegeven voor iedereen in augustus 2006. In de afgelopen jaren zijn er diverse tracking codes updates geweest.
Tegenwoordig maakt google analytics onderdeel uit van het Google Marketing Platform.
Een aantal voordelen van Google Analytics:

  • Het is gratis!
  • Je kunt er ontzettend veel mee, er zitten heel veel metrics en dimensies in het pakket. Vrijwel alles wordt doorgemeten op je website, of kan worden doorgemeten
  • Het werkt heel goed samen met allerlei andere diensten of producten van google, zoals: Google Tag Manager, Google Optimize, Google Ads, Gmail accounts, Youtube, Search Console
  • Wordt door heel veel mensen gebruikt (ruim 90% marktaandeel!), waardoor er ontzettend veel is te vinden over trainingen, cursussen, tutorials. Je komt er altijd wel achter hoe google analytics werkt en wat je er mee kunt doen

Een aantal nadelen van Google Analytics:

  • Je deelt je gegevens met Google en alle data van jouw staat ook op de Amerikaanse servers van google. Voor sommige partijen reden om te kiezen voor Matomo (voorheen: PIWIK), aangezien je dan zelf eigenaar bent van je data; ze staan op jouw eigen server!
  • Je bent vrijwel altijd verplicht een cookie melding op je website te plaatsen als je google analytics gebruikt (tenzij instellingen heel strak ingesteld)
  • Google analytics is erg omvangrijk, wat een voordeel is, maar meteen ook het grootste nadeel: “ik zie zoveel data, maar wat moet ik er mee doen of wat kan ik er mee doen?”. Vaak moeten er door medewerkers trainingen en/of cursussen worden gevolgd, wat geld kost.
  • Een Google analytics account wordt ‘leeg’ opgeleverd, er is geheel niks ingericht. Met een niet-ingericht analytics account kun je eigenlijk niks. Voor een goede inrichting heb je een specialist nodig. Dat kan geld kosten.
  • (Nadeel?:)Je moet een google account hebben voordat je gebruik kunt gaan maken van Google Analytics

Stap 1: een google analytics account aanmaken

Mocht je uitgebreid willen weten hoe je een Google Analytics account aanmaakt, bekijk dan onze video:

Of lees ons uitgebreide artikel hierover: hoe maak ik een google analytics account aan
Voordat je Google Analytics kunt gaan gebruiken, moet je eerst een google analytics account aanmaken en hiervoor heb je een google account nodig. Dit is heel weinig werk en heb je binnen 5 minuten gedaan. Als je een google analytics account hebt aangemaakt, moet je een tracking code op je website plaatsen. Ook weinig werk, en is allemaal geheel gratis! Zodra de tracking code van google analytics op je website staat (code op je website plaatsen gaat via je webbouwer!), worden de bezoekers aantallen op je website gemeten. Mocht je gebruik maken van een CMS als WordPress, dan kan een plugin je nog helpen bij het installeren van de code op je website, je hebt hier geen webbouwer voor nodig. Als dit alles is gedaan kun je dus inloggen op je google analytics account en gaan kijken hoeveel bezoekers je per dag op je website krijgt. Echter: je hebt een ‘leeg’ google analytics account, dat echt nog geheel moet worden ingericht.

Stap 2: Google Analytics goed inrichten

Als je de voorgaande stap hebt gemaakt, kun je eigenlijk nog niet verder. Kort door de bocht: een niet ingericht analytics account levert je vrijwel geen extra informatie. Je kunt er wel een beetje analyses mee maken en kijken wat je bezoekers op je website doen, maar echte stappen kun je pas maken als je een volledige inrichten hebt gedaan. Dat wil zeggen: SPAM uitsluiten, klikken eigen medewerkers uitgesloten, eventueel metingen per land maken als je een meertalige website hebt, alle micro en macro doelen ingericht (zoals video’s bekeken, scroll-metingen, contact-aanvragen, pdf downloads etc), payment providers uitgesloten, verwijzers uitgesloten, extra metingen maken voor verstuurde nieuwsbrieven, coderen betaald- en niet-betaald social media verkeer, juiste bewerkingsrechten ingesteld, koppelingen gemaakt met google ads en search console, etc, etc. Er valt echt veel in te richten, zodat je ook zeer weet dat je goede en betrouwbare cijfers ziet, bekijkt en analyseert. Anders trek je conclusies uit onjuiste cijfers en maa je wellicht verkeerde beslissingen! Cruciaal is dus dat je google analytics gaat ‘toepassen’ op jouw eigen situatie en daar ook naar gaat inrichten.

Stap 3: google analytics analyses maken

Zodra je bent ingelogd in Google Analytics, zie je heel veel data! Je hebt de keus uit heel veel menu-items in Analytics. Ik geef je een aantal tips waar je mee kunt starten om naar de kijken in Google Analytics. Om een beetje bekend te raken met de menu-items in Google Analytics. Het moeilijkste is ook altijd om de data die je ziet toe te gaan passen op jouw situatie en hieruit ook acties op te stellen ter verbetering! Echter, er zijn diverse items die je direct kunt oppakken voor je website ter verbetering.
Weet voor de volgende rapporten-weergave: dit is een heel basis niveau.
Zodra je bent ingelogd in Google Analytics zie je dit startscherm:
Startscherm_google_analytics
In het linkermenu zie je de 5 hoofdrapporten. Elk van deze items kun je aanklikken en dan verschijnen daar weer gedetailleerdere rapporten. Hier geef ik aan wat de insteek is van de 5 hoofd rapporten.

Menu-item 1: Real Time rapport – je ziet direct hoeveel bezoekers er op je website zijn

Real_Time_Rapport
Hier kun je direct zien hoeveel bezoekers er nu op je website zijn, en uit welk land of plaats ze komen en welke pagina ze op je website bekijken.

Menu-item 2: Doelgroep rapport – Informatie over de bezoekers op je website

Doelgroep rapport google analytics
In dit rapport kun je allerlei informatie over je bezoekers zien, je kunt hier denken aan: uit welke plaats komen ze, met welke browser surfen ze, welk type mobiel apparaat gebruiken ze, uit welke plaats komen ze, hoe lang zijn ze op je website, hoeveel pagina’s hebben ze bekeken, zijn het nieuwe of terugkerende bezoekers, hoe scoor jij met je website ten opzichte van anderen (benchmark overzicht).
Lees meer over het rapport ‘Doelgroepen‘ in google analytics.

Menu-item 3: Acquisitie rapport – waar kwamen mijn bezoekers vandaan?

Acquisitie rapport google analytics
In het rapport ‘Acquisitie’ kun je zien via welke verkeersbron je bezoekers naar je website kwamen. Was dit via Social Media, of via een E-mailing of via Google (Organic Search)?. Als je al je doelen hebt ingericht, heb je nog meer inzicht in de kwaliteit van je bezoekers per verkeersbron.

Menu-item 4: Gedrag rapport – informatie over wat je bezoekers op je website doen

Rapport_Gedrag_Google_Analytics
In het gradrgs rapport zie je wat je bezoekers op je website doen, zoals: welek pagina’s worden het meest bezocht? Welke termen vullen ze in in je zoekfunctie op je website, hoe lang blijven ze op je website, hoe is de laadtijd per pagina, hoe vaak downloaden ze een pdf? Om maar een paar voorbeelden te noemen.

Menu-item 5: Conversie rapport – informatie over behaalde doelen

Rapport_Conversies_Google_Analytics
Dit is een cruciaal rapport in google analytics, dit vertelt namelijk welke doelen behaald zijn op jouw website! Een niet ingericht google analytics account, bevat 0 ingerichte doelen. Deze moet je zelf benoemen en vervolgens inrichten in analytics. Je kunt hier denken aan: bestellingen (webshop) – je ziet dan exact in google analytics welke producten het meest verkocht worden en in welke aantallen. Ingezonden contact formulieren, whitepaper downloads, pdf downloads, bekeken Youtube video’s. Maar waarschijnlijk zijn er nog veel meer doelen te benoemen voor jouw website.

Stap 4: Dashboards maken per maand

Google analytics zelf bevat heel veel rapporten en in elk rapport staan heel veel dimensies en statistieken. Maar een op-maat dashboard is echt noodzakelijk om te maken, met daarin de prestaties van de KPI’s (Key Perfomance Indicatoren) die jij hebt benoemd. Vervolgens maak je een evaluatie op basis van je dashboard cijfers en benoem je concrete acties die je gaat ondernemen ter verbetering. Elke maand weer. Een heel handige en gratis tool die Google hiervoor beschikbaar stelt is Datastudio. Deze is makkelijk te koppelen met Google Analytics. Dit kan er bijvoorbeeld zo uitzien:
Voorbeeld_Datastudio_koppeling_Google_Analytics
Voordeel is dat Datastudio een interactief dashboard is, mensen kunnen hun eigen tijdsperiode selecteren en dan past het dashboard automatisch de cijfers hierop aan. Tevens kan het dashboard bestaan uit meerdere pagina’s, met zelf te maken grafieken in allerlei vormen.

Meer info of een Google Analytics training volgen?

Button Conatct Opnemen Optimize Online

Gerben van Wijngaarden

Eigenaar at Optimize Online
Ik ben een internet freak en als sinds 2006 werkzaam in Online Marketing. Volg met veel interesse alle nieuwe ontwikkelingen van SEO, SEA, Google Analytics, Social Media, E-Commerce. Geef al een paar jaren trainingen in Online Marketing en ben werkzaam voor diverse klanten. Te volgen via: Linkedin
Gerben van Wijngaarden

Latest posts by Gerben van Wijngaarden (see all)

    Reageren op dit bericht

    Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

    We gebruiken cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Details weergeven

    De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

    Sluiten