Google Analytics code

Leestijd voor dit artikel: 13 minuten

Wat is de Google Analytics code – lees er hier alles over

Je kunt in dit artikel alles lezen over de google analytics code, met de volgende onderwerpen:
1. Google Analytics code of tracking code
2. Waar kan ik de Google Analytics code vinden?
3. Google Analytics code voorbeeld
4. Wat is de UA code binnen Google Analytics?
5. Hoe weet ik of de geplaatste Google Analytics code goed werkt?
6. Testen of je de Google Analytics code goed hebt geplaatst: Testverkeer verzenden
7. Testen of je de Google Analytics code goed hebt geplaatst: Controleren via Real Time statistieken
8. Google Analytics code Gtag
9. Google Analytics code Gtag Anonymizeip
10. Google Analytics code Gtag.js
11. Ik heb de Google Analytics tracking code correct geinstalleerd: hoe verzamelt Google Analytics data?
12. Hoe Google Analytics data verzamelt: de 3 Javascript bibliotheken (tags)
13. Gtag.js en Analytics.js
14. Ga.js
15. Wil je controleren welke cookies Google Analytics bij jou opslaat?
16. De Google Analytics Gtag code aanpassen voor Google Ads tracking
17. Meer info of een Google Analytics training volgen?

1. Google Analytics code of tracking code

De Google Analytics tracking code heb je nodig om bezoekersaantallen van je website te kunnen zien. Deze code vind je in Google Analytics en moet worden geplaatst op elke pagina van je website. Dat klinkt wellicht lastig, maar als je het een keer gedaan hebt, heb je binnen een paar minuten de metingen op je website geregeld. En dat allemaal gratis! Er zijn verschillende benamingen voor de Google Analytics code, je leest ook vaak over de tracking code. Tracking code is hetzelfde als de google analytics code.

2. Waar kan ik de Google Analytics code vinden?

Zoals hierboven reeds vermeld moet je wel een Google Analytics account hebben aangemaakt. Zodra je een Googel Analytics account hebt aangemaakt, krijg je een unieke analytics code, die ook niemand anders heeft. Doordat alleen jij die unieke code op je website plaatst, ben je er ook zeker van dat alleen jij de bezoekersaantallen en statistieken van jouw website kunt zien. Het gaat je dus nooit lukken om jouw unieke google analytics code op een andere website te laten plaatsen. Daar zou namelijk niemand mee instemmen…..Goed om te weten dat dit geheel veilig werkt.

Met de onderstaande video kun je zien hoe je in Google Analytics de unieke tracking code vindt:

3. Google Analytics code voorbeeld

Een voorbeeld van de Google analytics tracking code (het is een Javascript-code; vandaar voor de code in Analytics de twee letters Js, afkorting van Javascript) is bijvoorbeeld deze:
<!– Global site tag (gtag.js) – Google Analytics –>
<script async src=”https://www.googletagmanager.com/gtag/js?id=UA-82071748-34″></script>
<script>
window.dataLayer = window.dataLayer || [];
function gtag(){dataLayer.push(arguments);}
gtag(‘js’, new Date());

gtag(‘config’, ‘UA-82071748-34’);
</script>

Zoals je ziet is dit de beruchte Gtag code oftewel de Global Site Tag. Verder zie je binnen de Tracking code de UA code (“UA-82071748-34”). Dit wordt binnen Google Analytics weer de tracking ID genoemd:
Tracking ID in Google Analytics
By the way, deze bovenstaande info over Tracking ID staat in Google Analytics (via ‘Beheerder’ > ‘Property’ > ‘Trackinginfo’ > ‘Trackingcode’) boven de Algemene sitetag (gtag.js). Zoals Google het zelf beschrijft, de ‘Algemene sitetag (gtag.js)’ is dus de tracking CODE. Om maar goed het verschil te weten tussen Tracking ID (= het UA nummer) en de Tracking Code (= de Global Site Tag gtag.js). Voor het totaalplaatje (Tracking ID EN Trackingcode):
Google Analytics verschil tussen Tracking code en Tracking ID

Handig om te weten is dat de UA-code oftewel het Tracking-ID dus onderdeel uitmaakt van de Tracking code. Op zich logisch. Want je ziet het UA-nummer staan in de Tracking code. De Tracking ID moet worden opgenomen in de trackingcode om aan Analytics aan te geven naar welk account en welke property gegevens moeten worden verzonden.

4. Wat is de UA code binnen Google Analytics?

De UA code heeft altijd een vaste opbouw, namelijk: UA-XXXXXXXX-X(X). UA is trouwens de afkorting voor Urchin Analytics. Google heeft ooit het bedrijf Urchin overgekocht, zij hadden van origine dit analytics pakket bedacht en op de markt gebracht. In 2005 heeft Google Urchin overgenomen, de eerste versie van Urchin Analytics dateert uit 1997.
Als je specifieker kijkt naar de UA-code dan geeft in bovenstaand voorbeeld (UA-82071748-34) de code ‘82071748’ aan dat de data moet worden verzonden naar account nummer ‘82071748’ in Google Analytics, en het tweede deel -34 geeft het propertynummer aan waar de data naar toe moeten. Even verifieren of dit klopt, ons accountnummer:
Google Analytics accountnummer
En het bijbehorende Propertynummer van ’34’ (NB: je ziet staan Accountnummer 1, dat is echter de naam die we zelf hebben opgegeven, hieraan is een Account ID gekoppeld):
Google Analytics Accountnummer en Porpertynummer

5. Hoe weet ik of de geplaatste Google Analytics code goed werkt?

 

Hiervoor zijn verschillende mogelijkheden, die we hieronder gaan toelichten, namelijk:
– Testverkeer verzenden
– Controleren via Real Time statistieken

6. Testen of je de Google Analytics code goed hebt geplaatst: Testverkeer verzenden

Zoals je in bovenstaande afbeelding al eens zag staan, stond er naast het Tracking-ID nummer en de bijbehorende UA-code een button van ‘Testverkeer verzenden’:
Button Testverkeer verzenden in Google Analytics
Dit is een handige optie om te controleren of je geplaatste google analytics code goed is geplaatst en dus werkt. Nadat je de code hebt geplaatst op je website, klik je op de button ‘Testverkeer verzenden’, dan open zich vervolgens een nieuw venster met daarin jouw website. Ga nu terug naar het venster met de tracking code en bekijk of het testverkeer binnenkomt. Komt er een melding van ‘1 actieve gebruiker op dit moment’, dan weet je dat het is gelukt!
Mocht je nog meerdere manieren willen weten om te testen of de tracking code werkt, lees dan ons artikel ‘6 manieren om te testen of de google analytics tracking code werkt op mijn website

7. Testen of je de Google Analytics code goed hebt geplaatst: Controleren via Real Time statistieken

Als je je Google Analytics tracking code hebt geplaatst, kun je ook in Google Analytics controleren of het allemaal werkt. Je doet dan het volgende:
Ga naar de Rapportage omgeving in Google Analytics, en ga dan naar ‘Realtime’ > ‘Overzicht’:
Google Analytics Real Time controleren tracking code
Open nu je website in een ander tabblad of browservenster en controleer of er een actieve gebruiker verschijnt. Als je tracking code goed is geïnstalleerd, dan zal dat er als volgt uit zien:
Google Analytics Real Time rapport
Je ziet nu dat er 1 acieve gebruiker in de grafiek verschijnt. Eventueel kun je via ‘Realtime’ > ‘Content’ nog controleren welke pagina-url daar getoond wordt. Klik dan zelf eventueel op een andere pagina en als je die ziet verschijnen weet je zeker dat de tracking code werkt en dus goed is geinstalleerd.
Mocht je nog meerdere manieren willen weten om te testen of de tracking code werkt, lees dan ons artikel ‘6 manieren om te testen of de google analytics tracking code werkt op mijn website

8. Google Analytics code Gtag

In 2017 introduceerde Google een nieuwe Analytics tracking code: de gtag.js – De Global Site Tag. Deze code is de opvolger van de oude analytics.js en zorgt ervoor dat gebeurtenissen/events en e-commerce transacties eenvoudiger te implementeren zijn. De voordelen van het gebruik van de Global Site Tag t.o.v. de oude analytics.js:

  • Zekerheid dat alle conversies worden bijgehouden.
  • Nauwkeurige metingen omdat cookies worden ingesteld op eigen domein.
  • Snelle en eenvoudige integratie van meerdere Google producten.

9. Google Analytics code Gtag Anonymizeip

Volgens de AVG wetgeving (GDPR) moet je ook aanpassingen maken in de Google Analytics instellingen om aan deze wetgeving te voldoen. 1 van de items hierin is dat je het IP adres van je bezoekers deels moet Anonimiseren. En dit kan via de Google Analytics Gtag. Dit noem je ook wel ‘Anonymize Ip’. Op zich is dit een makkelijke fix, want je hoeft hiervoor alleen een klein stukje extra code toe te voegen aan de Google Analytics Gtag code, namelijk deze:
gtag(‘config’, ‘UA-xxxxxxxx-xx’, { ‘anonymize_ip’: true });
Een voorbeeld van de gehele nieuwe Gtag code zou bijvoorbeeld zijn:
Ip anonimisering via Gtag Google Analytics code
N.B.: mocht je alle instellingen voor Google Analytics willen weten om te voldoen aan de AVG, raadpleeg dan dit document van de autoriteitpersoonsgegevens (dit is de update van Augustus 2018).

10. Google Analytics code Gtag.js

Globale site tag of gtag.js is de nieuwe JavaScript-bibliotheek van Google. Wat Google doet, is één JavaScript-bibliotheek gebruiken voor het bijhouden van al zijn producten.
– Er is een analytics.js – bibliotheek die wordt gebruikt om interacties van gebruikers met de website te meten en deze naar Google Analytics Server te verzenden.
– Er is een gtm.js – bibliotheek die wordt gebruikt voor Google Tag Manager.
– Er is een firebase.js – bibliotheek die wordt gebruikt om gebruikersinteracties met mobiele apps te meten via Firebase
– Er is een conversie.js – bibliotheek die wordt gebruikt voor het bijhouden van conversies van Google Ads.
Het doel van gtag.js lijkt te zijn, al deze bovenstaande bibliotheken te vervangen door één enkele bibliotheek en daarom wordt gtag.js gepromoot als ‘één tag om ze allemaal te regeren’. Om de grootte van gtag.js klein te houden, roept deze bibliotheek andere bibliotheken intern aan.

11. Ik heb de Google Analytics tracking code correct geinstalleerd: hoe verzamelt Google Analytics data?

Je hebt een Google Analytics account aangemaakt, een unieke Tracking ID (UA-code) gekregen en vervolgens heb je deze code netjes op je website geplaatst. Echter hoe werkt de dataverzameling van Google Analytics nu precies? De uitgebreidere uitleg. Visueel kun je het zo zien:
Hoe verzamelt Google Analytics data
Iemand doet een zoekopdracht in Google, en klikt op een zoekresultaat en landt dus op jouw website. Op jouw website staat een stukje Javascript code. Google Analytics gebruikt dus een javacript trackingcode om data van een website te verzamelen. Zodra iemand een website bezoekt waarop Google Analytics goed is geïmplementeerd, worden er een aantal cookies gezet in de browser. Deze cookies slaan een aantal gegevens op op de veilige Google Servers over de bezoeker aan jouw website, die worden gebruikt voor de rapporten in Google Analytics. Terwijl een bezoeker op je website meerdere pagina’s bekijkt, biedt Google Analytics website-eigenaren JavaScript-tags (bibliotheken) om informatie op te slaan over de pagina’s die een gebruiker heeft gezien, bijvoorbeeld de URL van de pagina.

12. Hoe Google Analytics data verzamelt: de 3 Javascript bibliotheken (tags)

Google Analytics ondersteunt drie JavaScript-bibliotheken (tags) voor het meten van het gebruik van de website: gtag.js , analytics.js en ga.js.

13. Gtag.js en Analytics.js

Gtag.js en Analytics.js plaatsen de volgende cookies op een website:

  • _ga
    Vervaltijd = 2 jaar
    Omschrijving = Gebruikt om gebruikers te onderscheiden
  • _gid
    Vervaltijd = 24 uur
    Omschrijving = Gebruikt om gebruikers te onderscheiden
  • _gat
    Vervaltijd = 1 minuut
    Omschrijving = Wordt gebruikt om verzoeksnelheid te vertragen. Als Google Analytics wordt geïmplementeerd via Google Tag Manager, krijgt deze cookie de naam _dc_gtm_<property-id
  • AMP_TOKEN
    Vervaltijd = 30 seconden tot 1 jaar
    Omschrijving = Bevat een token dat kan worden gebruikt om een ​​client-ID op te halen bij de AMP Client ID-service
  • _gac_’property-id’
    Vervaltijd = 90 dagen
    Omschrijving = Bevat informatie over de campagne voor de gebruiker

14. Ga.js

Ga.js plaatst de volgende cookies op een website:

  • ‘__utma’
    De vervaltijd van deze cookie is 2 jaar na datum van installatie. Gebruikt om gebruikers en sessies te onderscheiden. Deze cookie houdt bij hoe vaak je op de site bent geweest, wanneer je er voor het eerst was, en wanneer de laatste keer was. Zonder deze informatie zijn de rapportages over loyaliteit, zoals geschiedenis en hoeveel bezoeken er zijn geweest voorafgaan aan een aankoop, niet mogelijk.
  • ‘__utmb’ en ‘__utmc’
    Gebruikt om nieuwe sessies / bezoeken te bepalen, begin en einde van bezoek en paginaweergave. Deze twee zijn nauw verbonden met elkaar, en hebben alles te maken met tijd. In __utmb wordt het tijdstip vastgelegd wanneer een bezoeker de website binnenkomt, en __utmc wanneer iemand weggaat.
  • ‘__utmz’
    Slaat de verkeersbron of campagne op die in Google Analytics aangeeft hoe de gebruiker uw site heeft bereikt (Email, Direct Verkeer, Organic search etc). Deze cookie heeft een vervaltijd van 6 maanden (campagne-instellingstijd in de Google Analytics instellingen).
  • ‘__utmv’
    Gebruikt om gebruikers specifieke variabele gegevens op te slaan, zoals ingelogde en niet-ingelogde gebruikers.

15. Wil je controleren welke cookies Google Analytics bij jou opslaat?

Alle bovengenoemde cookies kun je achterhalen via je browser. Onderstaand voorbeeld geeft aan hoe je dit kunt achterhalen via de Chrome browser. We benoemen de stappen:
– Stap 1: klik rechtsboven op de 3 puntjes in je Chrome browser:
Google Analytics cookies inhoud achterhalen stap 1
– Stap 2: Klik op de optie ‘Geavanceerd’:
Google Analytics cookies inhoud achterhalen stap 2
– Stap 3: Open de ‘Instellingen voor Content’
Google Analytics cookies inhoud achterhalen stap 3
– Stap 4: open het item ‘Cookies’
Google Analytics cookies inhoud achterhalen stap 4
– Stap 5: open het item ‘Alle Cookies en sitegegevens weergeven’
Google Analytics cookies inhoud achterhalen stap 5
– Stap 6: Ga gebruik maken van zoeken en vul daar in ‘Analytics’
Google Analytics cookies inhoud achterhalen stap 6
– Stap 7: overzicht van alle Analytics cookies:
Je moet kiezen het cookie ‘analytics.google.com’
Google Analytics cookies inhoud achterhalen stap 7
– Stap 8: Zie de bekende cookies!
Je kunt nu de diverse cookies openklappen en de detail-instellingen zien. Maar je weet nu min of meer wat ze doen en welke dat ze opslaan
Google Analytics cookies inhoud achterhalen stap 8

16. De Google Analytics Gtag code aanpassen voor Google Ads tracking

Mocht je de Gtag google anlytics code handmatig willen aanpassen voor Google ads, dan kun je dit zelf doen door extra code toe te voegen aan de standaard Gtag code. Welke mogelijkheden je hiervoor hebt lees je hieronder.
We gaan er vanuit dat je kiest voor ‘Conversies bijhouden’ via je eigen website kiest. Je heb hiervoor nodig:

  • Een website: hierop moet je de conversietrackingcode (een ‘tag’ genoemd) plaatsen.
  • De mogelijkheid om je website te bewerken: jij of je webmaster moet de tag aan uw website kunnen toevoegen.

Door aan het gtag.js script dus een of meerdere regels toe te voegen kun je de Gtag geschikt maken voor meerdere Google producten. Afhankelijk vanuit welk Google product de tag is aangemaakt dient er per extra Google product een specifieke regel (gtag(‘config’, + Google Product ID)) te worden toegevoegd aan het script. De onderstaande gtag.js voorbeelden specifiek voor Google Ads kunnen worden gemaakt door het toevoegen van een extra (of meerdere) regel aan het Google Ads (remarketing) script en an dan in zijn geheel fungeren als Google Analytics script welke ook de pageviews vastlegt. Onderstaand een aantal voorbeelden die je zelf kunt maken:

Aanpassing 1: Je Google Ads conversion ID toevoegen voor Google Ads conversie metingen
Om conversies voor je account bij te houden moet je wel de config-opdracht (het codefragment met de conversie-ID) aan elke instantie van de algemene sitetag toevoegen. Hieronder zie je die opdracht, waarbij AW-CONVERSION_ID staat voor de conversie-ID van je account:
gtag(‘config’, ‘AW-CONVERSION_ID’);

In het onderstaande voorbeeld is de algemene sitetag aangepast zowel voor Google Analytics als voor Google Ads. De config-opdracht voor het Google Ads-account is gemarkeerd:
Google Analytics Gtag code aanpassen met Google Ads conversion ID

Aanpassing 2: Geen website bezoekers toevoegen aan remarketinglijsten
Als je niet wilt dat de algemene sitetag websitebezoekers aan je bestaande remarketinglijsten toevoegt wanneer de pagina voor het eerst wordt geladen, voeg je het gemarkeerde gedeelte hieronder toe aan de opdracht ‘config’ van je algemene sitetag:
gtag(‘config’,’ AW-CONVERSION_ID’,{‘send_page_view’: false});

Aanpassing 3: Geen first-party cookies laten toevoegen aan je website
Als je niet wilt dat de algemene sitetag first party cookies instelt in het domein van je site, voeg je het gemarkeerde gedeelte hieronder toe aan de opdracht config van de algemene sitetag:
gtag(‘config’,’ AW-CONVERSION_ID’,{‘conversion_linker’: false});
N.B.: dit wordt sterk afgeraden, aangezien je conversiemeting dan niet betrouwbaar meer is.

Aanpassing 4: De verzameling van remarketinggegevens uitschakelen
Als je verzameling van remarketinggegevens wilt uitschakelen, voeg je de gemarkeerde opdracht gtag(‘set’) toe aan de algemene sitetag boven de opdracht gtag(‘js’). Hiermee wordt verzameling van remarketinggegevens voor alle geconfigureerde Google Ads-accounts uitgeschakeld.
GA verzameling RM

17. Meer info of een Google Analytics training volgen?

Button Conatct Opnemen Optimize Online

Gerben van Wijngaarden

Eigenaar at Optimize Online
Ik ben een internet freak en als sinds 2006 werkzaam in Online Marketing. Volg met veel interesse alle nieuwe ontwikkelingen van SEO, SEA, Google Analytics, Social Media, E-Commerce. Geef al een paar jaren trainingen in Online Marketing en ben werkzaam voor diverse klanten. Te volgen via: Linkedin
Gerben van Wijngaarden

Latest posts by Gerben van Wijngaarden (see all)

    Reageren op dit bericht

    Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

    We gebruiken cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Details weergeven

    De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

    Sluiten