Hoe controleer ik of er een Google Analytics tracking code (UA code) op mijn website staat?

Leestijd voor dit artikel: 7 minuten

Wat precies is de Google Analytics tracking code?

We hebben al heel veel geschreven over de google analytics tracking code. Mocht je hierover eerst meer willen weten voordat je dit artikel leest, bekijk dan de volgende artikelen:
Hoe kom ik aan mijn Google Analytics Account ID of Tracking Code?
Wat is de google analytics tracking code, hoe ziet een voorbeeld ervan uit, wat kun je ermee

Vooraf: verband tussen een google analytics account en de tracking code en mogelijke situaties voor jou

Er is een aantal situaties mogelijk als je het hebt over een google analytics account en de bijbehorende tracking code die op je website behoort te staan. Onderstaand worden de volgende mogelijkheden beschreven en de impact hiervan op het inzicht in je aantal website bezoekers. Als je nog niet (actief) GA gebruikt, is het van belang om te weten of de GA tracking code (UA code) op je website is geinstalleerd. Want als deze code op je website staat is er een koppeling gemaakt tussen het gratis statistieken pakket van Google en jouw website. Je kunt dan aantallen en heel veel data inzien over je website bezoekers!

Situatie 1: GEEN GA account en GEEN tracking code op je website
Staat er geen GA tracking code op je website, dan weet je zeker dat er niet gemeten wordt door GA. Je hebt dan ook zeker geen inzicht in je website bezoekers. Als je geen GA account hebt, kun je ook nooit aan een unieke GA tracking code voor jouw website komen.

Situatie 2: GEEN GA account WEL een tracking code op je website
Deze situatie komt niet zo vaak voor. Je hebt geen GA account (of dat denk je!), maar er staat wel een GA tracking code op je website. In dit geval kan het zijn dat iemand anders het beheer over jouw GA account heeft en jij hierop niet kunt inloggen. Er staat wel een tracking code op je website, dus er worden wel bezoekers gemeten op je website. In dit geval is het goed om te achterhalen wie de inlog van jouw GA account heeft.

Situatie 3: WEL GA account en GEEN tracking code op je website
Je hebt in dit geval wel een google analytics account en je kunt hierop inloggen. Echter om wat voor reden is de bijbehorende tracking code niet geplaatst op je website – of ooit eens verwijderd. Je hebt dan dus geen cijfers in dat google analytics account over je website bezoekers. Interessant om te achterhalen sinds welke datum je dan geen bezoekers aantallen meer ziet in je GA account. Wellicht is bij een website redesign de GA tracking code (per ongeluk) verwijderd.

Situatie 4: WEL GA account en WEL tracking code op je website
Dit is de meest ideale situatie. In principe zou alles goed moeten werken, maar dat moet je wel zeker weten: hoort het GA account bij jouw website en zie je in de GA rapporten inderdaad bezoekers aantallen over jouw website? Zie je de bezochte pagina’s van jouw website terug in de GA rapporten?

Zes manieren om te weten of er een google analytics tracking code (UA code) op je website staat of is geinstalleerd

Gezien de bovenstaande situaties is het in ieder geval goed om te achterhalen OF er een GA tracking code (UA code) op je website staat. Hiervoor is er een aantal mogelijkheden om dit te achterhalen:
1. Via Tag assistant
2. Via een tool als gachecker.com
3. Controleer of je kunt inloggen in je Google Analytics account
4. Controleren via de broncode – html
5. Test verkeer verzenden in google analytics
6. Real time statistieken

1. Controleren of er een GA tracking code op je website staat via Google Tag Assistant

2. Controleren of er een GA tracking code op je website staat via een tool als gachecker.com


Google Analytics code checker
Er zijn bepaalde tools die de analyse voor jou doen. De bij mij bekendste is gachecker.com. 
Deze tool controleert of er op je website een van de volgende codes staan:

  • Google Analytics (ga.js)
  • Google Analytics Remarketing (dc.js)
  • Google Universal Analytics (analytics.js)
  • Google Analytics Global Site Tag (gtag.js)
  • Google Analytics Experiments (ga_exp.js)
  • Google Tag Manager (gtm.js)
  • Google AdWords Conversion (conversion.js)
  • Google AdWords Phone Conversion (loader.js)
  • Google AdWords Remarketing (conversion.js)
  • Google AdWords Dynamic Remarketing (conversion.js)
  • Google Optimize
  • Google Surveys
  • Google DoubleClick

De items 1, 3 en 4 zijn alledrie verschillende versies van de GA tracking code. Indien 1 van die 3 wordt gevonden, weet je dat er een GA tracking code op je website staat. Echter vindt hij niet 1 van deze 3, dan kan het nog zijn dat hij wel item 5 de Google Tag Manager code vindt. Ook dan kan het goed zijn; met de Google Tag Manager code kun je ook de Google Analytics metingen realiseren. Echter als je alleen weet dat er een GTM code staat, dan kun je niet weten of daarmee ook de GA meting is ingericht. Dan ben je dus nog niet geheel zeker, en moet je navraag doen bij diegene die de GTM heeft ingericht en/of beheert.
Welke resultaten kun je bijvoorbeeld uit deze Google Analytics code checker halen?
– Al je pagina’s op je website waarop geen google analyitcs tracking code staat:
Google Analytics code checker paginas zonder google analytics code
– Al je pagina’s op je website waarop WEL google analyitcs tracking code staat – en in dit geval zie je dat er een dubbele tracking code op staat (graag op te lossen!):
Google Analytics code checker paginas MET een google analytics code
– Al je pagina’s op je website waarop een Google Tag Manager tracking code staat – en welke code dit is:
Google Analytics code checker paginas MET google tag manager code
– Al je pagina’s op je website waarop een Google Ads conversie code staat:
Google Analytics code checker paginas MET google ads tracking code

3. Controleer of je kunt inloggen in je GA account!


Inloggen in Google Analytics Stap 1

Inloggen in Google Analytics Stap 1

Dit is zeker een handige. Want wellicht heb je helemaal geen GA account? Uit de praktijk weet ik dat dit nog wel eens een hele zoektocht kan wie, wie beheert of heeft de inlog van ons google analytics account? Mocht je meer hierover willen lezen, lees dan ons artikel ‘kan niet inloggen in google analytics’ of ‘hoe moet ik inloggen in google analytics’.

4. Controleren of er een GA tracking code op je website staat via de broncode – html


Via de broncode van je website (ook wel de HTML code genoemd), kun je zien of er de GA tracking (UA code) staat. Dit doe je als volgt.
Klik op een willekeurige webpagina van je website op je rechtermuis. Als je muis goed is ingesteld, zie je een ‘snel-menu’ verschijnen. Bijvoorbeeld deze:
Rechtermuis klik controleren of er een google analytics tracking code op je website staat
Je kiest nu voor ‘Paginabron weergeven’ of ‘broncode weergeven’. Als je dat hebt gekozen kom je in de HTML code waarmee je website is gebouwd. Bijvoorbeeld deze:
HTML code van een webpagina controleren of er google analytics code op staat
Je zou een van de onderstaande codes kunnen vinden binnen jouw HTML, die er kan wijzen dat de GA tracking Code op je website staat:

  • Google Analytics (ga.js): _gaq.push
  • Google Universal Analytics (analytics.js): i,s,o,g,r,a,m
  • Google Analytics Global Site Tag (gtag.js): gtag(‘js’)
  • Google Tag Manager (gtm.js): gtm.start

Echter als je alleen weet dat er een Google Tag Manager code staat, dan kun je niet weten of daarmee ook de GA meting is ingericht. Dan ben je dus nog niet geheel zeker, en moet je navraag doen bij diegene die de GTM heeft ingericht en/of beheert.
Je kunt in principe makkelijk zoeken binnen de HTML code; op een Mac gaat dat via de toetscombinatie ‘Command’+’F’. Je kunt dan bijvoorbeeld zoeken op ‘Analytics’ of ‘Tag Manager’ of ‘UA code’ of ‘UA’. In principe vind je dan een tracking code. Zo niet, dan staat er geen tracking code op je website. Eventueel kun je hiervan een bevestiging krijgen als je een van de andere methoden probeert in dit artikel. Ik heb in dit geval gezocht op ‘UA’ en vond de bijbehorende google analytics tracking code:
Google Analytics code binnen de HTML vinden

5. Controleren of er een GA tracking code op je website staat via ‘Test verkeer verzenden in GA’


Button Testverkeer verzenden in Google Analytics
Dit is natuurlijk alleen mogelijk als je een GA account hebt aangemaakt waarop je ook kunt inloggen. Als je meer wilt lezen over (problemen met) inloggen lees dan ons artikel over ‘inloggen in mijn google analytics account’. Zodra je bent ingelogd in google analytics, lees dan onze stappen voor het verzenden van test verkeer in google analytics.

6. Controleren of er een GA tracking code op je website staat via Real time statistieken in GA


Google Analytics Real Time rapport
In dit geval moet je er dus wel zeker van zijn dat je een google analytics account hebt en dat je hierop kunt inloggen. Je logt dan in op je google analytics account, en volg dan de stappen die we hebben beschreven in ons artikel ‘google analytics tracking code controleren via Real Time statistieken

Meer info of een Google Analytics training volgen?

Button Conatct Opnemen Optimize Online

Reageren op dit bericht

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

We gebruiken cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Details weergeven

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten