Google Analytics Acquisitie Rapport

Leestijd voor dit artikel: 2 minuten

Het Google Analytics Acquisitie rapport geeft informatie over hoe je bezoekers op je website zijn gekomen, namelijk via welke kanalen of Verkeersbronnen. Dit menu item in Google Analytics ziet er zo uit:
Google Analytics Acquisitie Rapport
Voor marketeers een van de interessantste rapporten, aangezien je hier kunt zien vanuit welke verkeersbron je bezoekers komen, en welke doelen en conversies ze behalen. Essentieel hiervoor is een volledig ingericht Google Analytics account met al je micro- en macro doelen. Je kunt dan je tijd en geld gaan besteden aan de beter converterende bezoekers.

Acquisitie > Overzicht

Dit is een overzichtsrapport. Niet zo heel spannend, maar voordeel is wel dat je meteen een overview op hoofdniveau krijgt. Linksboven aan het rapport kun je kiezen voor een ‘Primaire dimensie’:
Google Analytics Acquisitie Overzicht 1Als je hier voor een andere primaire dimensie kiest, veranderen meteen de grafieken in het overzicht. Op zich een handige functionaliteit. Je kunt bijvoorbeeld kiezen voor ‘Topkanalen’, je krijgt dan de kanalen te zien die worden weergegeven in je ‘Standaard Kanaalgroepering’, met daarbij een verhouding in %, een overzicht van gebruikers en de doelconversie-ratio; een en ander afhankelijk van de tijdsperiode die je rechtsboven in Google Analytics kiest:
Google Analytics Acquisitie Overzicht Topkanalen
Andere mogelijkheid is het kiezen van een ander Conversie-doel:
Google Analytics Acquisitie Overzicht Conversie doel kiezen
Mocht je geen Conversie-doel kunnen kiezen, dan raad ik je aan eerst al je micro- en macro doelen te benoemen voor je website, en deze in te richten in Google Analytics via het menu Beheerder > Weergave > Doelen.

Verder zie je nog 3 rapporten hieronder staan. Je ziet hier staan ‘Acquisitie’, ‘Gedrag’ en ‘Conversies’.

  • Acquisitie geeft aan via welk kanaal je meeste bezoekers op je website zijn gekomen, waarbij je door de staafdiagram in 1 snelle oogopslag kunt zien vanuit welke verkeersbron je meeste bezoekers komen. In de onderstaande afbeelding kun je zien dat deze website heeft veel bezoekers krijgt via ‘Organic search’, de zoekmachines; lees ‘Google’. Je ziet hier ook een kopje ‘(Other)’, dit is verkeer dat Google Analytics niet kan toekennen aan een verkeersbron. Vaak is dit verkeer wat niet door het bedrijf is gecodeerd middels UTM coderingen.
  • Gedrag zegt iets over de kwaliteit van je bezoekers; je ziet hier in 1 oogopslag de drie metrics die hierover iets vermelden, namelijk: Bouncerate,Pagina’s per Sessie en Gemiddelde Sessieduur. In de onderstaande afbeelding zie je dat het verkeer via de Social kanalen een hoge bounce heeft, namelijk van 71,96%. Goed om te kijken wat hiervan de oorzaak is en hierop actie te ondernemen.
  • Conversies zegt iets over of die verkeersbron ook de doelen halen op je website. Dit wordt weergegeven middels de conversieratio (behaalde doelen / aantal sessies). Je ziet in onderstaande afbeelding dat (Other) een hele hoge conversieratio heeft van 35,29%, echter de betrouwbaarheid is laag vanwege de kleine aantallen sessies. En opvallend is dat Social het ondanks de hoge bouncerate toch goed doet kwa conversieratio. Het is goed om hier dieper op in te duiken, wellicht is er 1 social media kanaal dat juist wel goed scoort kwa bouncerate EN conversieratio.

Google Analytics Acquisitie Overzicht 3 rapporten onder

Meer info of een Google Analytics training volgen?

Button Conatct Opnemen Optimize Online

Gerben van Wijngaarden

Eigenaar at Optimize Online
Ik ben een internet freak en als sinds 2006 werkzaam in Online Marketing. Volg met veel interesse alle nieuwe ontwikkelingen van SEO, SEA, Google Analytics, Social Media, E-Commerce. Geef al een paar jaren trainingen in Online Marketing en ben werkzaam voor diverse klanten. Te volgen via: Linkedin
Gerben van Wijngaarden

Latest posts by Gerben van Wijngaarden (see all)

    Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

    We gebruiken cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Details weergeven

    De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

    Sluiten