Social Media monitoring

Leestijd voor dit artikel: 8 minuten

Google Analytics en Social Media Monitoring

Als je actief bezig bent met social media heb je over het algemeen twee verschillende manieren van plaatsingen: de gewone social media posts en de betaalde social media posts (advertentie campagnes op social media). Echter: hoe ga je dit monitoren? Oftewel: hoe kun je het verschil in resultaten zien tussen je niet-betaalde en betaalde posts? De oplossing hiervoor: gebruik google utm coderingen. Hoe dit werkt en hoe we dit inzicht kunnen krijgen, wordt onderstaand uitgelegd.

Social media statistieken

Je hebt voor het meten en analyseren van je social media twee statistiek-pakketten: je social media statistieken van het betreffende Social Media kanaal en je website statistieken pakket. Dit laatste is over het algemeen Google Analytics. Deze beide statistieken gebruik je ter evaluatie van je social media resultaten. Hoe pas je dit toe – in dit voorbeeld er vanuit gaande dat je mensen via je social media naar je website leidt?

  • De statistieken van je social media kanaal (bijvoorbeeld Facebook-paginas voor bedrijven of via Facebook Help), die geven je allerlei informatie over bereik van je bericht, aantal vind ik leuks, betrokkenheid, reacties, delen etc)
  • De statistieken van je website – Google Analytics -, deze geven je inzicht in wat je bezoeker op je website doet en welke acties hij of zij onderneemt nadat hij via een (betaalde) social media post op je website is geland.

Uiteindelijk wil je beide statistieken gebruiken om een volledige ROi van je social media te kunnen maken. Je wilt namelijk weten hoe jouw social media kanaal scoort in termen van conversie ten opzichte van jouw andere verkeersbronnen (Google Adwords, Organische zoekresultaten, Direct verkeer, Verwijzende sites, Affiliate verkeer, E-mail). Daarnaast wil je ook nog eens weten hoe de resultaten zijn binnen het Social Media kanaal naar betaald en niet-betaald verkeer.

Al je Social Media meten

We gaan gebruik maken van Google UTM coderingen om alle social media posts te kunnen meten en analyseren. UTM staat voor Urchin Tracking Module. Urchin is een bedrijf dat in 2005 is overgenomen door Google, voor een onbekend bedrag. Urchin was gespecialiseerd in webanalytics. Een UTM code is een soort label wat je meegeeft aan een url. Doordat je extra code meegeeft aan je url, kun je meteen in Google Analytics zien hoeveel mensen op die url hebben geklikt; deze data wordt door de extra code automatisch ingeschoten in google analytics. Mocht je gebruik maken van Google Adwords, dan regelt Google deze coderingen automatisch. Je kunt met de Google UTM coderingen dus gemakkelijk monitoren via welke campagne (bijvoorbeeld Twitter, LinkedIn, nieuwsbrief, FB etc.) het verkeer binnenkomt en kun je wat er per campagne aan conversies (bijvoorbeeld transacties of downloads of contact-aanvragen) is geweest.

Google UTM coderingen gebruiken: hoe werkt het?

Google UTM coderingen moet je zelf maken, en Google heeft hiervoor de Google URL builder / Campaign URL Builder beschikbaar gesteld. Onderstaand geven we met een voorbeeld weer hoe dit werkt. Onderaan het artikel stellen we een download Excel spreadsheet beschikbaar waarmee je gemakkelijk al je betaalde en niet-betaalde social media post kunt UTM coderen. Maar voordat je de Excel spreadsheet gebruikt, is het handig om te weten hoe het werkt.

Hoe de Google Campaign URL builder werkt

Je moet zelf je UTM coderingen maken, zodat Google Analytics weet vanuit welke verkeersbron je bezoekers op je website komen. Dit is niet ingewikkeld. Onderstaand voorbeeld gaat dit verduidelijken. We gaan hierbij uit van onze Facebook campagne:
Campagnenaam = Bezoekers naar NOTK Campagne Metingen – Drenthe – 28 Maart (Campagnenaam)
Naam Advertentieset = NL – Drenthe Targeting (18-65) – Nieuwsgierigen
Advertentie naam = Man Met Bord Voor Hoofd Aanzet tot Actie Meer Info (Content)
Landingspagina = www.wat-betekent-notk.nl

Een leeg scherm van de Google Campaign builder ziet er zo uit:

Google URL Builder

Ter toelichting op dit lege scherm:

  • Website url: dit is de url van je landingspagina Source: De ‘referrer’ van de websitebezoeken, zoals Google, Facebook en Bing.
  • Medium: Het marketing-medium, zoals cpc, organisch of e-mail of social.
  • Campaign Name: De naam van de campagne.
  • Term: Meestal gebruikt voor betaald websiteverkeer. Dit is het trefwoord dat gebruikt wordt voor zoekadvertenties. Voor andere advertentieplatforms wordt het gebruikt om het publiek te identificeren of het onderliggende level van de campagne, bijvoorbeeld de advertentieset in Facebook.
  • Content: Meestal alleen gebruikt voor betaald websiteverkeer. Het staat voor de inhoud van de advertentie. Hierdoor wordt het mogelijk individuele advertenties te identificeren. Bijvoorbeeld de naam van de kop of ‘image’.
  • Als je de prestaties van je marketingcampagne op campagne-niveau wilt volgen, dan heb je de ‘source’, ‘medium’ en ‘campaign tags’ nodig. Als je de prestaties van je campagne op advertentie-niveau wilt volgen, moet je alle vijf dimensies gebruiken.

    Als je de prestaties van je marketingcampagne op campagne-niveau wilt volgen, dan heb je de ‘source’, ‘medium’ en ‘campaign tags’ nodig. Als je de prestaties van je campagne op advertentie-niveau wilt volgen, moet je alle vijf dimensies gebruiken.

    Google URL Builder met voorbeelden

    Als we de data uit ons Facebook voorbeeld gebruiken, zouden we dit krijgen:

    • Landingspagina (website URL) =
      www.wat-betekent-notk.nl
    • Source / Bron =
      Facebook
    • Medium =
      CPC
    • Campagne naam =
      Bezoekers naar NOTK Campagne Metingen – Drenthe – 28 Maart
    • Naam Advertentieset / Campaign Term =
      Nieuwsgierigen als interesse
    • Advertentie naam / Campaign Content =
      Man Met Bord Voor Hoofd Aanzet tot Actie Meer Info (Content)

    Google URL Builder met ingevulde  velden

    Waarbij automatisch deze UTM gecodeerde url wordt gemaakt:

    Door Google URL Builder gegenereerde verkorte url

    Waarbij, zoals je ziet, deze lange url nog kan worden ingekort als je een account hebt bij Bitly.com. In principe is deze url al goed bruikbaar en kun je kiezen voor de optie ‘Copy URL’. Deze url plak je in je Facebook advertentie campagne als landings-pagina url. Hoe dit precies werkt, laat ik zien verderop in dit artikel.

    Google Analytics en Facebook utm coderingen

    We gaan voor ons voorbeeld uit van Facebook. We zijn heel actief op Facebook met zowel betaalde als niet betaalde posts. En we willen uiteindelijk in Google Analytics de verschillen in resultaten weten. Om de UTM coderingen in Facebook te maken, kun je gebruik maken van de Google Analytics URL builder van Facebook:

    Google Analytics URL Builder voor Facebook

    Gelukkig weten we nu al wat de bovenstaande invoervelden betekenen. Voor onze advertising Facebook campagne (betaalde posts) vullen we het volgende in:

    Google Analytics URL Builder voor Facebook ingevuld met voorbeelden

    Zoals je ziet hebben we gekozen voor Bron (Source) = Facebook en Medium = CPC. Naast Facebook CPC kun je bijvoorbeeld ook hebben Google Ads als CPC, of andere varianten.

    Dit geeft dus deze gecodeerde URL:
    http://wat-betekent-notk.nl/?utm_source=Facebook&utm_medium=CPC&utm_campaign=Bezoekers%20naar%20NOTK%20Campagne%20Metingen%20-%20Drenthe%20-%2028%20maart%202018%20(Campagnenaam)&utm_term=Nieuwsgierigen%20als%20interesse%20(Term)&utm_content=Man_Met_Bord_Voor_Hoofd_Aanzet_tot_Actie_Meer_Info%20(Content)

    Waar vul je in je Facebook advertising campagne deze url in? Dat doe je in het veld ‘Tracking – URL parameters (optioneel)’. Let op: je hoeft niet je url (top level domain) in te vullen, je vult het deel in vanaf utm_source t/m de rest:

    Hoe zie je je Social Media metingen van Facebook in Google Analytics?

    Je hebt hier verschillende overzichten voor. Je kunt direct je resultaten zien via ‘Acquisitie > Campagnes > Alle Campagnes’:

    Google Analytics ‘Acquisitie > Campagnes > Alle Campagnes’:
” class=”wp-image-1350″ width=”800″/></figure></div>



<p>Wat je hier nu terugziet is onze gemaakte Campagnenaam ‘Bezoekers naar NOTK Campagne Metingen – Drenthe – 28 maart 2018 (Campagnenaam)’. Als je hierop klikt zie je vervolgens dit rapport:<br></p>



<div class=
    Google Analytics Acquisite

    Waarbij je de door ons gedefinieerde combinatie Bron/Medium ziet van ‘Facebook/CPC’. Wat we nu nog niet zien is onze benoemde ‘Campaign Term’. Deze kun je te zien krijgen als je in hetzelfde rapport kiest voor een Secundaire dimensie. In dit geval moet je hier onder het kopje ‘Adverteren’ in Google Analytics bij je secundaire dimensie kiezen voor ‘Zoekwoord’, je krijgt dan dit te zien:

    Facebook coderingen bij campgne in combinatie met zoekwoord in google analytics

    Je ziet nu hier terug de door ons gedefinieerde ‘Campaign Term’ – ‘Nieuwsgierigen als Interesse (Term)’. Als laatste hadden we het veld ‘Content’ (naam van de advertentie) hier gedefinieerd als ‘Man Met Bord Voor Hoofd Aanzet tot Actie Meer Info (Content)’. Ook deze kun je terug vinden door gebruik te maken van een ‘Secundaire Dimensie’ in Google Analytics, in dit geval ‘Advertentie-content’, je krijgt dat dit rapport:

    Facebook coderingen bij campagne in combinatie met advertentie content in google analytics

    Social Media en Google Analytics in het ‘Verkeersbronnen overzicht’ (Default Channel grouping)

    Als je gaat kijken bij Acquisitie -> Alle Verkeer -> Kanalen, dan zie je dat hij is gecodeerd onder (Other):

    Social Media en Google Analytics in het ‘Verkeersbronnen overzicht’ (Default Channel grouping)

    Social media en Google Analytics in het ‘Social media Overzicht’
    Bij Sociaal -> Overzicht valt hij niet onder Facebook:

    Dat klopt, aangezien het Medium = CPC en Bron = Facebook niet standaard is.
    Hoe kunnen we onze gecodeerde actie nu ook goed terugzien in de overige rapporten van Google Analytics?
    We gaan hiervoor de ‘Standaard Kanaalgroepering’ (Default Channel grouping) aanpassen. Om de nieuwe kanaalgroepering te krijgen ga je naar ‘Beheerder’ en dan naar ‘Weergave-niveau’ en dan naar ‘Kanaalinstellingen’ -> ‘Kanaalgroepering’. Je krijgt dat dit scherm:

    Kanaalgroepering Google Analytics

    Je kiest hier voor de drop-down op de button ‘Acties’, en kiest voor ‘kopieren’. Hierdoor kopieer je de standaard kanaal groepering. Vervolgens kun je deze standaard makkelijk aanpassen. Voordeel is dat je altijd de huidige standaard kanaalgroepering behoudt!

    Je gaat nu een nieuw kanaal definieren (klik op ‘+nieuw kanaal definieren’), aangezien google analytics de huidige coderingen niet herkent.
    Je maakt dan de volgende kanaalgroep, op basis van onze coderingen:

    Aangepaste Kanaalgroepering in Google Analytics

    Nu wordt het gecodeerde social media verkeer wel goed weergegeven in Google Analytics. Je ziet dan dit staan bij je kanaalgroeperingen:

    Nieuwe aangepaste Kanaalgroepering met Social Media Monitoring

    Ga je terug naar de rapport-omgeving in Google Analytics (Acquisitie -> Alle Verkeer -> Kanalen), dan zie je nu deze weergave:

    * Default Channel Grouping na de aanpassing:

    Nieuwe Kanaalgroepering in Google Analytics bij Acquisitie Alle Verkeer

    N.B.: let er op, dat je bij je Primaire Dimensie de goede kanaalgroepering kiest, je hebt hier nu namelijk twee mogelijkheden:

    Twee verschillende Kanaalgroeperingen te kiezen

    Wil je zelf je social media automatisch goed meten?

    Gebruik dan dit handige invuldocument. Met de bovenstaande kennis erbij kun je deze prima gebruiken en toepassen en wellicht nog aanpassen naar eigen inzicht.

    Bekijk hoe het social media coderingen document eruit ziet:

    Voorbeeldocument ter inzage

    Voordeel van deze coderingen: je meet al je social media post door! Je kunt dan in Google Analytics de resultaten zien van je betaalde en niet-betaalde social media activiteiten. En tevens zie je de resultaten van je gebruikte social media kanalen (facebook, twitter, instagram etc).
    Wil je het document voor jezelf gebruiken, zodat je het kunt bewerken met je eigen ‘instellingen’?
    Stuur een mailtje naar contact@optimize-online.nl, en je krijgt hem per ommegaande gratis gemaild.

Reageren op dit bericht

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

We gebruiken cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Details weergeven

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten