Technologie – Netwerk

Leestijd voor dit artikel: 6 minuten

Netwerk functie binnen Google Analytics – waar staat het?

Binnen Google Analytics is er het menu-item ‘Netwerk’, te vinden onder het menu ‘Doelgroep’ en dan ‘Technologie’ en dan ‘Netwerk’:

Afbeelding 1 Menu-item Netwerk in Google Analytics

Afbeelding 1 Menu-item Netwerk in Google Analytics

Netwerk functie binnen Google Analytics – wat kun je er mee doen?

Met deze functie kun je twee dingen doen:
1. Je kunt zien hoeveel medewerkers klikken op je website
2. Je kunt Leads achterhalen en deze benaderen
Beide opties lichten we hieronder toe.

Netwerk functie – 1. Hoeveel medewerkers klikken op je website?

Mocht je niet het IP adres van je eigen medewerkers hebben uitgesloten, dan kun je meestal aan de naam herkennen hoeveel medewerkers de website van je bedrijf hebben bezocht. Mocht je werken met 3 verschillende Weergaven (wat altijd is aan te raden: een ‘Test weergave’, een ‘Rauwe Data Weergave’ en een ‘Optimale Cijfers Weergave’), dan kun je zeker in de Weergave met Rauwe Data zien hoeveel dit er zijn geweest. Onderstaande afbeelding toont aan dat op regel twee 7,8% (434 sessies van 5519) eigen medewerkers waren – dit was heel duidelijk te herkennen aan de naamgeving van het Netwerk:

Afbeelding 2 Klikken medewerkers op website

Afbeelding 2 Klikken medewerkers op website

Netwerk functie – 2. Je kunt Leads achterhalen en deze benaderen

Met name voor Business to Business websites zal vaak een doel zijn om leads te achterhalen via hun website (of nog beter: directe verkopen!). Dit is heel goed te achterhalen via de ‘Netwerk’-functionaliteit. We laten zien tot hoever je data kunt achterhalen van potentiele leads die je website hebben bezocht.
Buiten potentiele leads kun je wellicht ook zien of je concurrenten regelmatig je website bezoeken. N.B.: je kunt niet achterhalen wie van een bedrijf je website heeft bezocht, wat je echter wel kunt achterhalen is:
– welke pagina’s heeft de persoon van dit bedrijf bezocht;
– welke micro en macro doelen heeft hij of zij gerealiseerd op je website?
Beide bovenstaande items zijn zeer waardevolle informatie! We gaan middels 4 stappen aangeven hoe je achter deze data komt.

Stap 1 Leads achterhalen – Ga naar je Netwerk rapport

Dit ziet er bijvoorbeeld zo uit:

Afbeelding 3 Overzicht van alle Service providers

Afbeelding 3 Overzicht van alle Service providers

Je ziet inderdaad een overzicht met heel veel Service Providers; een Service Provider wil zeggen het netwerk die een bezoeker heeft gebruikt toen ze je website bezochten. Netwerken worden altijd geregistreerd door iemand, meestal door een bedrijf – een Internet Service Provider of een andere organisatie. Indien je de lijst met andere organisaties / bedrijven wilt zien, dien je de ISP uit te sluiten van dit overzicht. Hiervoor een makkelijke optie beschikbaar, namelijk via een reguliere Expressie via de zoekfunctie ‘Geavanceerd’ boven het rapport:

Afbeelding 4 Filter boven het rapport

Afbeelding 4 Filter boven het rapport

Stap 2 Leads achterhalen – Sluit de ISP’s uit

Je kunt de ISP’s makkelijk uitsluiten, gebruik hiervoor de Reguliere Expressie en sluit deze uit:
not set|customer|internet|broadband|isp|cable com|network|tele|dsl|subscriber|pool|telecom|cable|addresses|telefonica|routed|leased line|communication|comcast|verizon|road runner|service provider|unknown|provider|t-mobile|wifi|telkom|sprint|at-t|residential|province|vodafone|clients|china|dial-up|netblock|wimax|wireless|elisa|sonera|dna oy|at&t|assigned|sl-cgn|block|consumers|kpn|telia|bredband|google|hosting|zscaler|city of|tdc|ziggo|hubspot|routit|divider b.v.|interparts online b.v|interparts online bv|ip-one b.v.
Dit ziet er dan zo uit:

Afbeelding 5 ISP's uitsluiten met Reguliere Expressie

Afbeelding 5 ISP’s uitsluiten met Reguliere Expressie

Je dient wel de lijst verder op te schonen met ISP’s die voor jouw bedrijf relevant zijn, en die niet in de bovenstaande lijst voorkomen. Als resultaat kun je bijvoorbeeld deze lijst krijgen:

Afbeelding 6 Resultaten met de ISPs uitgesloten

Afbeelding 6 Resultaten met de ISPs uitgesloten

Stap 3 Leads achterhalen – Wat doet een Lead op je website?

De Standaard weergave is dat je voor elk bedrijf in de lijst kunt zien hoeveel sessies ze gedurende het gekozen tijdsinterval hebben gehad, hoeveel pagina’s ze hebben bezocht en nog andere statistieken. Wanneer je klikt op een specifiek bedrijf, krijg je een meer gedetailleerd rapport, zoals in ons geval het bedrijf op een van deze regels. Je dient wel als Secundaire dimensie te kiezen voor ‘Pagina’, en je krijgt inzicht in welke pagina’s ze hebben bezocht:

Afbeelding 7 Lijst met bezochte pagina's

Afbeelding 7 Lijst met bezochte pagina’s

Als ze een bezoek aan relevante productpagina’s brachten of ze brachten veel tijd door op je site, maar namen geen contact met je bedrijf op, dan is het misschien een goede lead voor het outbound sales team. Heb je doelen ingesteld (ja, toch?), dan kun je ook nog zien of de persoon van dit bedrijf filmpjes of pdf’en heeft gedownload.
Wil je echter nog meer te weten komen over deze lead, dat is mogelijk! Sinds april 2016 is er het rapport ‘Gebruikers-verkenner’, onder ‘Doelgroep’. Hoe je dit doet, beschrijven we in de volgende stap.

Stap 4 Leads achterhalen – Maak een Segment en gebruik rapport ‘Gebruikers-verkenner’

Selecteer eerst de naam van een lead waar je meer informatie over wilt achterhalen. Hiervoor maak je nu een apart Segment aan:

Afbeelding 8 Segment met specifieke Lead

Afbeelding 8 Segment met specifieke Lead

Vervolgens ga je nu naar ‘Doelgroep’ – ‘Gebruikers Verkenner’ in Analytics, je ziet dan dit overzicht:

Afbeelding 9 Resultaten van segment specifieke lead in Gebruikers verkenner

Afbeelding 9 Resultaten van segment specifieke lead in Gebruikers verkenner

Je kunt nu klikken op 1 van de Klant-ID’s, en je krijgt detail informatie over dit Klant ID:

Afbeelding 10 Detail info over een specifieke lead

Afbeelding 10 Detail info over een specifieke lead

Je ziet bijvoorbeeld dat deze lead is binnengekomen via het Display-netwerk, en als je nog verder doorklikt, kun je zelfs zien via welke campagne dat was. Tevens zie je of deze lead ook doelen heeft behaald; hoe was zijn Doelconversie-ratio? Met andere woorden: is het een koude of warmere lead?

Wil je een standaard aangepast rapport gebruiken om je leads te analyseren?

We hebben hiervoor een speciaal aangepast rapport gemaakt, die je kunt importeren in je eigen Google Analytics account. Wat kun je met dit aangepaste rapport automatisch zien? De volgende items:

Afbeelding 11 Aangepast rapport voor leads

Afbeelding 11 Aangepast rapport voor leads

Oftewel:
– een overzicht met de meest geinteresseerde bedrijven (leads), op basis van het aantal pagina’s per sessie
– een overzicht met de bedrijven met de meeste bezoekers aan je website
– een overzicht met de bedrijven waar ze vandaan komen, in te zien per Land, Plaats en Continent
– een overzicht van de meest bezochte pagina’s door je leads
Wil je gebruik maken van dit aangepaste rapport, dan kun je deze hier importeren.

Meer info of een Google Analytics training volgen?

Button Conatct Opnemen Optimize Online

Gerben van Wijngaarden

Eigenaar at Optimize Online
Ik ben een internet freak en als sinds 2006 werkzaam in Online Marketing. Volg met veel interesse alle nieuwe ontwikkelingen van SEO, SEA, Google Analytics, Social Media, E-Commerce. Geef al een paar jaren trainingen in Online Marketing en ben werkzaam voor diverse klanten. Te volgen via: Linkedin
Gerben van Wijngaarden

Latest posts by Gerben van Wijngaarden (see all)

    Reageren op dit bericht

    Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

    We gebruiken cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Details weergeven

    De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

    Sluiten