Filters

Leestijd voor dit artikel: 11 minuten

Google Analytics Filters

Een aantal belangrijke zaken vooraf voor het gebruik maken van Filters:

    • Met Filters pas je gegevens aan en kun je gegevens bewerken.
      Met filters kunt je de gegevens beperken en aanpassen die worden opgenomen in een dataweergave; Filters zijn dus gekoppeld aan een Dataweergave:

filters-op-weergave-niveau-in-google-analytics
Echter het item Filters zie je ook staan op Account niveau:
filters-op-account-niveau-in-google-analytics

  • Maak Filters altijd aan op Account niveau.
    Hoewel Filters gekoppeld zijn aan een Dataweergave, maak je Filters altijd aan op Account niveau (zie afbeelding hierboven). Pas na het aanmaken op Account niveau wijs je een Filter toe aan een Weergave. Het voordeel van aanmaken op Account niveau is dat je elk Filter kunt toewijzen aan elk willekeurig Weergave niveau. Je maakt alleen een Filter aan op Weergave niveau indien dit filter gemaakt wordt voor Aangepaste Diemensies of Statistieken, dit zijn namelijk ook metrics op Weergave niveau.
  • Wees voorzichtig als je met Filters gaat werken!
    Wees echter voorzichtig met het werken met Filters, want met Filters gooi je data weg/sluit je data uit/voeg je data toe. Eenmaal data verwijdert met een Filter, krijg je deze niet meer terug. Je krijgt deze data alleen weer in je analytics account als je je Filter weer verwijdert.
  • Filters werken niet met terugwerkende kracht.
    Zodra je een Filter hebt aangemaakt treedt deze in werking, echter niet met terugwerkende kracht
  • De volgorde van Filters is belangrijk
    Filters worden uitgevoerd in Analytics naar de volgorde waarin ze staan. Dus eerst wordt de bovenste uitgevoerd, daarna de volgende en daarna de daaropvolgende. Denk dus goed na als je meerdere Filters gebruikt, of ze dan in de juiste volgorde staan

Waarom zou je een Filter gebruiken in Google Analytics?

Er zijn meerdere redenen waarom je gebruik zou willen maken van Filters, bijvoorbeeld:

  • Niet alle bezoekers (Spam) zijn relevant voor je statistieken
  • Je wilt op-maat statistieken leveren aan bepaalde klanten of medewerkers (bijv een medewerker wil alleen cijfers over zijn ‘onderdeel’ van de website, bijv alle pagina’s die vallen onder de folder /zwemmen/
  • Je werkt samen met een adwords bureau die je alleen toegang wilt geven tot de Adwords cijfers
  • Je wilt geen dubbele data in analytics zien (bijv in het rapport ‘Alle Pagina’s’ /zwemmen en /zwemmen/)
  • Je wil aparte statistieken per land zien voor een meertalige website die je hebt

Soorten Filters in Google Analytics

Er zijn twee soorten Filters te gebruiken in Google Analytics, namelijk:

Beide soorten Filters gaan we onderstaand uitwerken en voorbeelden van geven. In Analytics ziet dit er zo uit:
twee-soorten-filters-in-google-analytics

Google Analytics Filters: belangrijk zijn de verschillende Weergaven

Als we Filters gaan maken vanuit het Account niveau, moeten we deze Filters gaan toewijzen aan de verschillende ‘Weergaven’ in Google Analytics. Daarom geven we hier wat extra uitleg over het aanmaken van de minimaal 3 noodzakelijk Weergaven die je voor elk Google Analytics account aanmaakt. We hebben het dan hierover:
minimaal-3-weergaven-aanmaken-in-google-analytics
Bovenstaande afbeelding geeft het Google Analytics account weer van de Google Merchandise Store. Zoals je ziet hebben zij ook 3 Weergaven (lees: databases) gemaakt van hun website. Toegepast en nader toegelicht deze 3 Weergaven. In de basis maak je voor elk Analytics account 3 Weergaven, namelijk:

  • 1 Weergave ‘Optimale Cijfers’.
    Deze Weergave is geheel ingericht met Filters en Micro en Macro Doelen. Deze Weergave gebruik je om je analyses te maken en rapporten uit te draaien.
  • 1 Weergave ‘Ruwe Data’
    Deze Weergave is een back-up van je data. Voor het geval je een Weergave verliest, of er iets mee gebeurt.
  • 1 Weergave ‘Test Account’
    Deze Weergave gebruik je voor jezelf, mocht je een Filter maken of een gebeurtenis meting inrichten, dan kun je in je Test Weergave kijken of dit werkt. Je kunt hier onbeperkt testen en proberen. Op deze Weergave draai je geen rapportages uit voor je medewerkers of management.

Tip voor de naamgeving van de verschillende Weergaven:
Het is verstandig om zelf een soort structuur te kiezen voor de naamgeving van je Weergaven in Google Analytics, zodat je als je een Filter hebt aangemaakt je de Weergave makkelijk kunt herkennen aan zijn naam. Zeker belangrijk als je met meerder Account en/of Weergaven werkt! Aanbevolen naamgeving:
Voor de website www.nederlandsezwembaden.nl maak je bijvoorbeeld deze drie Weergaven aan:

  • www.nlzwembaden.nl – Optimale Cijfers
  • www.nlzwembaden.nl – Ruwe Data
  • www.nlzwembaden.nl – Test Omgeving

Hoe maak ik een nieuw Filter aan in Google Analytics?

Het aanmaken van een nieuw Filter is eenvoudig. Kies in ieder geval je juiste Account. Vervolgens volg je de volgende stappen:
Stap 1 – Filter aanmaken in Google Analytics. Klik op Account niveau op ‘Alle Filters’
stap-1-filter-aanmaken-in-google-analytics

Stap 2 – Filter aanmaken in Google Analytics. Klik op de rode button ‘Filter aanmaken’
stap-2-filter-aanmaken-in-google-analytics

Stap 3 – Filter aanmaken in Google Analytics. Het resultaat; we kunnen beginnen met het aanmaken van diverse Filters!
stap-3-filter-aanmaken-in-google-analytics

De vooraf gedefinieerde Filters in Google Analytics

De vooraf gedefinieerde standaard Filters zijn vrij gemakkelijk te gebruiken in Google Analytics. Er zijn hiermee 32 mogelijke Filters te maken (2x4x4):
de-vooraf-gedefinieerde-filters-in-google-analytics
Zoals je ziet geeft de eerste keuze ‘Filtertype Selecteren’,
schermafbeelding-2016-12-16-om-14-37-04
bij het maken van een vooraf gedefinieerd filter je de keuze om bepaalde configuraties:
– Uitsluiten (niet opnemen)
– Bevat Uitsluitend (alleen opnemen)

Ook de laatste keuze-mogelijkheid ‘Expressie selecteren’
schermafbeelding-2016-12-16-om-14-38-45
geeft je de mogelijkheid om geavanceerde of meer items op te nemen, door bijvoorbeeld te kiezen voor ‘die beginnen met’. In de onderstaande voorbeelden wordt het gebruik van deze optie wel duidelijker.
We geven onderstaand van elk mogelijk vooraf gedefinieerd Filter een toepassing. Spring hier snel naar jouw Filter:

Voorbeeld 1 – Vooraf Gedefinieerd Filter: ‘Uitsluiten’ + ‘Verkeer van het domein van de internetprovider’

Welk bijbehorend rapport in Analytics kun je voor dit Filter gebruiken? Dat is het rapport dat je kunt vinden onder ‘Doelgroep > Technologie > Netwerk’, hier staan namelijk de Service providers vermeld:
Google Analytics en Serviceproviders
Het bijbehorende Filter waarover we het hier hebben is deze:
Google Analytics ISP uitsluiten middels Filter
We hebben het hier over internetproviders of Internet Service Providers (ISP’s), dwz: een bedrijf dat internetdiensten aan klanten aanbiedt. Bekende voorbeelden van ISP’s in Nederland zijn: Ziggo, Caiway, KPN, XS4ALL, Telfort, Vodafone, Tele2. Let wel: bij dit filter moet je domeinen van de ISP’s uitsluiten, niet hun naam; je dient in dit filter bijvoorbeeld in te vullen www.ziggo.nl, en niet de naam van de Serviceprovider (in dit geval ‘Ziggo’).
Waarom zou je verkeer van een Internetprovider willen uitsluiten?
Het gevaar is als je verkeer van een bekende ISP uitsluit (Ziggo bijvoorbeeld met bijbehorende ISP www.ziggo.nl) om op die manier je eigen medewerkers te filteren als bezoekers, dat je tegelijk ook vele andere ‘echte’ bezoekers uitsluit, die ook diezelfde ISP hebben. Als je dat doet, moet je zeker weten dat je een unieke ISP uitsluit. Om je eigen medewerkers uit te sluiten kun je beter het Filter gebruiken waarmee je (een range) IP adressen uitsluit.
Een betere reden om verkeer van ISP’s uit te sluiten is dat er verschillende ISP’s zijn die hun bot gebruiken om websites te scannen.
Wat doen bots?

    • Zoekmachines en bots

Zoekmachines zoals Microsoft, Google, Inktomi Corporation en Ilse gebruiken bots om pagina’s van websites te bezoeken. Zo’n bot wordt ook wel een spider genoemd. De bots vergaren heel veel URL’s om vervolgens deze website pagina’s op te slaan en te analyseren. Na de analyse worden deze pagina’s gesorteerd op relevantie voor de eindgebruiker, zodat de relevantste webpagina’s op de eerste pagina van een zoekmachine worden getoond.

    • Site monitoring Services

Er zijn echter ook diensten die bots gebruiken om te monitoren of je website niet ‘down’ is, regelmatig sturen die een bot naar je website om te kijken of hij nog live is.

    • Concurrenten en Verzamel-sites

Er zijn ook bots van concurrenten en zogenaamde verzamel-websites, die het web afstruinen naar allerlei informatie. Deze vervolgens met verschillende redenen opslaan, analyseren of herpubliceren.

Hoe herken je bot-bezoekers naar je website (spook traffic)?
De makkelijkste manier om het bezoek van deze bots te herkennen is om te kijken naar het ‘Service Provider’ rapport in Analytics (Doelgroep / Technologie / Netwerk / Serviceprovider). Dit bezoek kenmerkt zich in deze rapportage door 100% nieuwe bezoekers, het aantal pagina’s per bezoek is 1, de bounce rate 100% en de tijd op de pagina 0 seconden en vrijwel altijd worden er geen doelen behaald. De Verkeersbron is ‘Direct’ dus de data op voorhand segmenteren naar ‘Alleen Direct verkeer’ helpt bij het ontdekken van dit soort spooktraffic. Maak dus hiervoor eerst een segment aan waarin je alleen de Verkeersbron ‘Direct verkeer’ selecteert. Vervolgens ga je deze groep nader analyseren.

De stappen om de juiste bots te identificeren
Het is niet altijd geheel duidelijk wat de bots zijn en wat niet, maar er zijn wel hele duidelijke kenmerken en hele bekende namen bij, dat soort ‘bezoekers’ zijn echter geen echter menselijke bezoekers, maar machine bezoekers.

    • Stap 1 – Ga naar Doelgroep / Technologie / Netwerk / Serviceprovider

Je ziet dan het volgende scherm bijvoorbeeld – waarin je bekende name als Ziggo en KPN tegenkomt:
stap-1-bots-netwerk-overzicht

    • Stap 2 – Kies als Secundaire dimensie ‘Netwerkdomein’

Door het kiezen van de secundaire Dimensie ‘Netwerkdomein’ krijg je de bijbehorende url van de ISP. Deze heb je straks nodig als je deze ISP’s wilt gaan uitsluiten. Als je dit hebt gedaan, zie je dit bijvoorbeeld:
stap-2-bots-netwerk-overzicht-secundaire-dimensie-netwerk-overzicht

    • Stap 3 – Maak een Filter aan

We gaan nu een Filter aanmaken, om beter inzicht te krijgen op de echte bots, want we willen niet de bekende ISP’s als Ziggo en KPN uitsluiten! Dat zou betekenen dat je echte bezoekers gaat uitsluiten. De kenmerken van deze bots waren: 100% nieuwe bezoekers, het aantal pagina’s per bezoek is 1, de bounce rate 100% en de tijd op de pagina 0 seconden en vrijwel altijd worden er geen doelen behaald. We stellen een Filter in, bijvoorbeeld deze, waarin we meteen ook de veelvoorkomende ISP met ‘adsl’ uitsluiten. Je stelt bijvoorbeeld dit Filter in – kijk goed wat je opneemt en wat je uitsluit (!):
stap-3-bots-netwerk-overzicht-filteren-van-netwerken

  • Stap 4 – Het resultaat: we zien bots!
  • Als resultaat zien we bijvoorbeeld dit:
    stap-4-bots-netwerk-overzicht-het-resultaat
    Hier zien we duidelijk een aantal bekende bots:
    – Google inc met googlebot.com (nummer 1 – dat is er zeker 1 gezien de naam!)
    – Digital Ocean inc. (nummer 4 en 5 en 8: ben je niet zeker, google even op ‘bot’ icm deze naam)
    – Microsoft Corp. (nummer 6)Het uitsluiten van ISP’s die hun bot gebruiken om websites te scannen
    Nu we een aantal ISP’s hebben achterhaald, is het tijd om deze uit te sluiten via het Vooraf gedefinieerde Filter. Het nadeel van het gebruik maken van het vooraf gedefinieerde Filter, is dat er slecht 1 ISP kan worden uitgesloten. We gaan dat hier laten zien, maar gaan ook een makkelijkere manier laten zien, namelijk hoe dat kan via een Aangepast Filter in combinatie met een Reguliere Expressie. Nu eerst het vooraf gedefinieerde Filter, dit ziet e zo uit voor het bot van Google op regel nummer 1:
    Uitsluiten van Bots van ISP's via Vooraf gedefinieerd Google Analytics Filter
    Met als resultaat:

    Op dezelfde manier maak je voor elke bot een nieuw Vooraf gedefineerd Filter aan.
    Echter het kan ook sneller, namelijk via een Aangepast Filter in combinatie met ‘Uitsluiten’ en het veld ‘Domein van Internetprovider’. Lees hier hoe je dat doet.

    Voorbeeld 2 – Vooraf Gedefinieerd Filter: ‘Bevat Uitsluitend’ + ‘Verkeer van het domein van de internetprovider’

    Op dezelfde manier kun je ook nog een extra Weergave maken waarin je kiest voor alleen opnemen van de bezoeken van je eigen medewerkers aan je website. Dat kan wellicht ook interessante cijfers opleveren. Waar klikken zij op en wat doen ze? Noodzakelijk is dan wel dat je als bedrijf een eigen naam hebt voor je Serviceprovider. In onderstaand voorbeeld is de naam van de Serviceprovider ‘gh bol en zoon’. Je kiest dan voor ‘Bevat uitsluitend’:
    Eigen medewerkers weergave met Filter
    Let er op, dat je hiervoor weer een aparte Weergave maakt, namelijk een Weergave met cijfers over bezoeken van je eigen medewerkers aan je website. Zie ook bovenstaande afbeelding hiervoor, waarbij de Geselecteerde Weergave is ‘Bouwmarkt Koopzondag – Bezoek Eigen Medewerkers’.

    Voorbeeld 3 – Vooraf Gedefinieerd Filter: ‘Uitsluiten’ + ‘Verkeer van de IP adressen’

    De Aangepaste Filters in Google Analytics

    Hier zijn er een behoorlijk aantal te maken. We gaan laten zien welke mogelijkheden er allemaal zijn. Dit zijn de volgende:
    Aangepast Filter en Filterveld ‘Content en Verkeer’
    Aangepast Filter in Google Aanalytics de mogelijkheden 1
    Aangepast Filter en Filterveld ‘Campagne of Advertentiegroep’
    Aangepast Filter in Google Aanalytics de mogelijkheden 2
    Aangepast Filter en Filterveld ‘E-Commerce’
    Aangepast Filter in Google Aanalytics de mogelijkheden 3
    Aangepast Filter en Filterveld ‘Doelgroep/Gebruikers’
    Aangepast Filter in Google Aanalytics de mogelijkheden 4
    Aangepast Filter en Filterveld ‘Doelgroep/Gebruikers’ en ‘Locatie’
    Aangepast Filter in Google Aanalytics de mogelijkheden 5
    Aangepast Filter en Filterveld ‘Gebeurtenis’ en ‘Overig’
    Aangepast Filter in Google Aanalytics de mogelijkheden 6
    Aangepast Filter en Filterveld ‘App’
    Aangepast Filter in Google Aanalytics de mogelijkheden 7
    Aangepast Filter en Filterveld ‘Mobiel Apparaat’ en ‘Sociaal’
    Aangepast Filter in Google Aanalytics de mogelijkheden 8

    Voorbeeld 41 – ‘Aangepast Filter’ en Filterveld ‘Doelgroep/Gebruikers’ en ‘Domein van Internetprovider’

    In aansluiting op de bovenstaande case (Vooraf gedefinieerd Filter icm Uitsluiten Verkeer van het domein van de internetprovider), gaan we hier meerdere ISP’s tegelijk uitsluiten, gebruik makend van Reguliere Expressie. Nadeel bij gebruik making van het Vooraf gedefinieerde Filter is dat je maar 1 ISP tegelijk kunt uitsluiten, en dus voor uitsluiting van een nieuwe ISP weer een nieuw Vooraf gedefinieerd Filter moet maken. Dit is makkelijker te maken door gebruik te maken van het Aangepaste Filter. Hoe ziet dit er dan uit? We maken dit Filter:
    Aangepast Filter in Google Analytics Meerdere Bots van ISP's tegelijk uitsluiten
    Waarbij we bij het Filterpatroon gebruik maken van de Reguliere Expressie om zo meerdere ISP’s tegelijk te kunnen uitsluiten. De ‘|’ betekent hier ‘of’, en we vullen dan deze data in: googlebot.com|dockerapp.com|unknown.unknown|my-linuxbox.com

    Meer info of een Google Analytics training volgen?

    Button Conatct Opnemen Optimize Online

    Gerben van Wijngaarden

    Eigenaar at Optimize Online
    Ik ben een internet freak en als sinds 2006 werkzaam in Online Marketing. Volg met veel interesse alle nieuwe ontwikkelingen van SEO, SEA, Google Analytics, Social Media, E-Commerce. Geef al een paar jaren trainingen in Online Marketing en ben werkzaam voor diverse klanten. Te volgen via: Linkedin
    Gerben van Wijngaarden

    Latest posts by Gerben van Wijngaarden (see all)

    Reageren op dit bericht

    Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

    We gebruiken cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Details weergeven

    De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

    Sluiten