Facebook marketing om je huis te verkopen

Leestijd voor dit artikel: 38 minuten

Je huis verkopen via Facebook Marketing?

Aangezien ons eigen huis te koop staat, heb ik me weer eens online kunnen uitleven in een mooie test-case. Niet is zo interessant als je eigen case bedenken en uitvoeren, en natuurlijk analyseren of het werkt. Onlangs is hier al een case over beschreven, echter met een andere insteek op Marketingfacts.

Wat heb ik gedaan?

Ons huis staat te koop op Funda. Vanuit Funda krijg je inzicht in je eigen statistieken: hoeveel mensen vinden je huis op Funda via het zoekfilter en hoeveel mensen klikken daadwerkelijk op jouw huis (oftwel: bezoeken je detail-pagina op Funda). Dit ziet er dan bijvoorbeeld zo uit:

Als je huis net op Funda staat, krijg je natuurlijk meteen een boost van mensen die je huis zoeken en vervolgens ook bekijken op Funda. In cijfers ziet dit er bijvoorbeeld zo uit, waarbij je ook meteen een conversie-percentage kunt aflezen (al deze cijfers kun je downloaden vanuit je Funda-statistieken):

En in de grafiek ziet het er zo uit:

Je ziet dat op dag 5 je huis behoorlijk minder gevonden wordt, maar nog duidelijker minder bekeken wordt, het conversie-percentage daalt van 21,9% naar 4,52%. Tijd om actie te ondernemen! Ik ben Facebook marketing gaan inzetten. Werkt dat? Jazeker! Je kunt het aantonen met cijfers.

De Facebook campagne voor Funda.nl – Stap 1. Maak een Facebook pagina

Wat ik heb gedaan is eerst een Facebook pagina aanmaken, namelijk ‘Huis kopen Delft‘, ziet er zo uit, je kunt hiervoor gewoon de foto’s gebruiken die je hebt gekocht en de beschrijvingen die je ook voor Funda hebt gebruikt:

Wat je sowieso moet doen, is de Call-Ta-Action button ‘Shoppen’ laten linken naar je woning op Funda. Je kunt er echter ook voor kiezen om mensen naar je te laten mailen of te laten bellen:

Zorg er in ieder geval voor dat je alle data invult, om de drempel om contact op te nemen zo laag mogelijk maakt.
Voordeel van deze volledig aangemaakt pagina is dat mensen deze zelf kunnen gaan promoten onder hun kennissen en/of vrienden.

De Facebook campagne voor Funda.nl – Stap 2. We gaan adverteren na Dag 5!

Aangezien dag 5 niet heel hoopvol stemt, kwa gevonden en bekeken aantallen op Funda, gaan we hier een boost aan geven. Hiervoor hebben we binnen Facebook een mooie advertentie-campagne gemaakt, met de volgende instellingen:

  • We hebben deze campagne 14 dagen laten lopen
  • Een budget van 20 euro per dag. Totale kosten dus 280 euro. Maar als je daar je woning mee kunt verkopen of een extra boost kunt geven, is dat mooi meegenomen.
  • We hebben omliggende regio’s gekozen (woning staat te koop in Delft)

Ter voorbeeld de advertentie-campagne:

Wat zijn nu de eindresultaten van deze campagne, looptijd van 2 weken?
Bereikte personen: 41.236
Aantal kliks op advertentie (en dus bezoekers op je Funda-pagina): 1.314 klikken / bezoekers

Heeft het gewerkt – Stap 3. De evaluatie

Uiteindelijk blijkt dat je het aantal mensen die je woning bekijkt op Funda kunt verdubbelen, en dus ook je Funda-conversie-percentage kunt verdubbelen. Dat blijkt uit de cijfers die ik per dag heb bijgehhouden.


Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

We gebruiken cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Details weergeven

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten