Scoren in Google in 2014

Leestijd voor dit artikel: 2 minuten

SearchMetrics kondigde onlangs hun SEO-factoren voor 2014 aan. Elk jaar publiceert SearchMetrics een rapport over de SEO rankingsfactoren. Dit rapport is nu te downloaden. Met bijna 100 pagina’s, vele nieuwe factoren zoals ‘time-on-site’ , bounce-rate en nieuwe links is dit hun meest uitgebreide onderzoek tot nu toe. De hoofdconclusie die we uit hun rapport kunnen halen is dat relevante content het belangrijkst is. Marcus Tober van SearchMetrics meldt in het rapport dat content niet meer alleen als helpende factor moet worden beschouwd, maar de key-factor geworden is wat SEO betreft. Hieronder volgt een korte samenvatting van het onderzoek met een aantal grafieken die kern van de analyse overzichtelijk weergeven. Uiteraard is het volledige rapport hier te downloaden.

 

Content

  • Er bestaat een meetbare correlatie tussen kwaliteit van content en rankings in zoekmachines. Dit wordt onder andere duidelijk door twee nieuwe kenmerken: ‘Proof’ en ‘Relevant Terms’
  • De lengte van de content blijft toenemen.
  • Een goede interne link structuur blijft van belang, ook is dit de waarschijnlijk een van de meest onderschatte SEO maatregelen.

‘On page’ technische SEO

  • Op de pagina zelf, blijven keywords een belangrijke factor voor het gehele concept SEO. Daarbij moet een balans gezocht worden tussen Titel, Description, Body, H1, H2 enzovoorts. Keyword-stuffing blijft uiteraard not-done.
  • De laadsnelheid van een website wordt als belangrijk geacht.
  • Een goede structuur / architectuur van een website staat bij Google hoog in het vaandel wat betreft effectieve SEO.

Backlinks

  • De hoeveelheid maar vooral de kwaliteit van de backlinks is belangrijk.
  • Het aantal keyword-backlinks blijft afnemen, zelfs als de correlatie toeneemt.
  • Backlink-kenmerken van merken (punt 6 hieronder) lijken een andere invloed te hebben dan de rest van de URL’s in de zoekresultaten.

Sociale Signalen

  • Er kwamen nauwelijks veranderingen voor ten opzichte van vorig jaar, Sociale signalen correleerden iets minder met goede rankings dan vorig jaar.
  • Gemiddelde waarden stegen een klein beetje.

Gebruikers-signalen

  • De click-trough-rate en time-on-site zijn merkbaar hoger in beter scorende websites. Dit mag dan logisch lijken, maar gemiddelde waarden van een groot aantal URL’s kunnen gebruikt worden als een benchmark voor uw eigen optimalisatie.
  • Bounce rate is lager bij URL’s die hoog in de ranking staan.

Brand Factor

  • Er lijkt speciale aandacht te zijn voor grote merken.
  • De factor ‘Brand’ en haar definitie zijn dit jaar bijgesteld om de toenemende complexiteit van haar invloed en kwaliteit aan te geven.

Overzicht alle Ranking Factoren 2014:

Alle ranking factoren Google 2014

Ranking Factoren m.b.t. Content

Ranking factoren Google 2014 Content

Technische Ranking Factoren

Technische ranking factoren Google 2014

Ranking Factoren m.b.t. Links

Ranking factoren Google 2014 Links

Ranking Factoren m.b.t. Social Media

Ranking factoren Google Social Media

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

We gebruiken cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Details weergeven

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten