Website Migratie

Leestijd voor dit artikel: 16 minuten

Een website of webshop succesvol migreren? Hanteer een praktisch document.

De levensduur van een website werd enkele jaren geleden geschat op 2 a 3 jaar, maar gezien de snelheid van de huidige online ontwikkelingen (bijvoorbeeld: responsive webdesign, HTML5, CSS3) is deze wellicht nog korter. Er doen zich dus steeds vaker momenten voor om een website volledig te vernieuwen. We hanteren hiervoor de term website Migratie. Aangezien ik als Internet marketeer hier ook steeds vaker mee te maken kreeg, wilde ik deze website migratie in goede banen leiden. En niks vergeten. Waar het mij aan ontbrak was een praktisch document die je kunt gebruiken zodat je tijdens een website of webshop migratie niks vergeet en toch alle items goed meet; zowel voor- als na de migratie. Dit document heb ik dus zelf gemaakt.

Wat wordt in dit artikel verstaan onder website migratie?

Er is sprake van een website migratie indien:
– De websitestructuur aangepast wordt (en dus de URL’s);
– Een nieuwe website met nieuwe URL’s gelanceerd wordt;
– Een volledig nieuw domein gelanceerd wordt.

Welke items spelen een rol bij een website of webshop migratie?

Wellicht het belangrijkste en bekendste item is de URL migratie: alle oude URL’s goed laten doorverwijzen naar de nieuwe URL’s. Een URL migratie is nodig zodra URL’s veranderen en de waarde behouden moet blijven. De waarde, een som van kwaliteit en kwantiteit van inkomende links op een URL, is een belangrijke indicator bij het bepalen van de posities in zoekmachines. Door het behoud van (het grootste gedeelte) van deze waarde zullen posities in de zoekmachines niet verloren gaan. Daarnaast komen bezoekers op een pagina uit die (bij benadering) overeenkomt met de verwachte (oude) pagina, wat ten goede komt aan de kans op succes bij deze bezoekers.
Maar er spelen meer items een rol, die je als Internet Marketeer vooraf en achteraf moet meten. Ik heb hiervoor een praktisch document gemaakt die je bij elke migratie kunt invullen. Elk element uit het document licht ik toe. Bekijk het Migratie document in Google Drive alvast. Wil je het Google drive document ontvangen? Stuur een mailtje en ik stuur je hem op.

Item ‘1. Inlog gegevens’

Ik werk bij Dutchwebdesign.nl voor meerdere klanten en vind het zelf handig om de inloggegevens (gebruikersnaam en wachtwoord) van de Google Webmaster Tools (GWT) en Google Analytics in dit document op te slaan. Tevens is het handig om het wachtwoord van het CMS te hebben, om snel aanpassingen te kunnen maken. Soms noteer je zowel de oude als de nieuwe inlog-gegevens indien deze gegevens wijzigen, hetgeen ik nog wel eens meemaak.

Item ‘2. Huidige posities keywords’

Afbeelding Cuterank.jpg
Heel belangrijk is om bij te houden wat de posities in Google (Bing, Yahoo) zijn voor de belangrijkste keywords. Ik gebruik hiervoor de betaalde versie van Cuterank. Die werkt heel makkelijk en is niet duur. Voor een eenmalige investering van ca 45 euro kun je een onbeperkt aantal domeinen met een onbeperkt aantal keywords bijhouden. Tevens makkelijk te exporteren of te visualiseren.
Naast de posities is het ook van belang om te weten met welke pagina’s die posities worden behaald, die wordt ook weergegeven in Cuterank. Ik noteer de datum van meting(en) erbij. Om enig inzicht te krijgen in de absolute aantallen bezoekers per keyword noteer je deze aantallen in de kolom ‘Verkeer vanuit GWT’. Na de livegang doe je 1 (liefst meerdere) metingen om te kijken wat er veranderd is.

Item ‘3. Overzicht alle urls van de oude website’

Een webbouwer kan dit voor je genereren. Je kunt ook (gratis) tools hiervoor gebruiken, zoals: Xenu Link Sleuth (niet beschikbaar voor de Mac!) of Integrity voor de Mac of SEO Spider tool van Screaming Frog. Je kunt alle URL’s ook zelf via de sitemap.xml genereren.
Voorbeeld Sitemap XML.png

Volg hiertoe de volgende stappen:
1. open sitemap.xml
2. ctrl + a (alles selecteren) en ctrl + v (alles plakken) in Excel
3. sorteer op naam
4. inhoud wissen van alles waar geen url in staat
5. vervangen door niets
6. vervangen door niets
Het overzicht van de oude URL’s wordt gebruikt voor het maken van de 301-redirects.

Item ‘4. Overzicht alle urls van de nieuwe website’

Over het algemeen staat de nieuwe website nog niet live, aangezien je anders duplicate content hebt. Als het goed is staat alle content al wel in een testomgeving. Dit overzicht met nieuwe URL’s heb je meestal pas als je bouwer in de eindfase is van het bouwen van de nieuwe website. Via je bouwer kun je dan het overzicht met alle nieuwe URL’s krijgen of je kunt het bovengenoemde Xenu Link Sleuth, Integrity of SEO Spider Frog gebruiken. Plaats dit overzicht met URLs ook in je migratie document, dit wordt gebruikt voor de 301-redirects.

Item ‘5. De lijst met 301 Redirects’

Dit is een cruciaal onderdeel bij een website migratie, zoals boven reeds vermeld. Ruim voor deze fase voldoende tijd in! Meestal kom je hier onder tijdsdruk te staan, omdat alle nieuwe urls pas in de eindfase van een nieuwe website bekend zijn. Heb je een website met een beperkt aantal URL’s, maak dan voor alle URL’s een 301-redirect van de oude naar de nieuwe URL’s.
Heb je echter een website hebt met enige honderden of duizenden urls, dan kan dit een behoorlijke klus zijn. Hoe pak je dit aan?
Het is van belang om te bepalen welke oude urls je allemaal laat doorverwijzen naar welke nieuwe urls. Je maakt sowieso voor alle oude URL’s een doorverwijzing, desnoods naar de homepage. Maak hier een afweging van kosten/baten: hoeveel tijd ben je kwijt met het handmatig bij elkaar zoeken van de juiste oude URL en de juiste nieuwe URL. Mocht je besluiten een deel van de oude URL’s niet door te verwijzen naar de juiste nieuwe pagina, maak dan voor al deze URL’s een 301-redirect naar je homepage.
Voor welke URL’s maak je sowieso een 301-redirect? Ik doe het voor de onderstaande URL’s:
1. Sowieso al je oude menu- en submenu items
2. Je URL’s met je meeste interne links (zie Item ‘10. Interne links’)
3. Je URL’s met de meeste backlinks (zie Item ‘8. Backlinks’)
4. Je URL’s waarop je scoort binnen Google (zie Item ‘2. Huidige posities Keywords’)
Je kunt in tabblad ‘5. 301-redirects’ alle oude en nieuwe URL’s naast elkaar plaatsen, en ze dan goed ordenen met kopieren en plakken. Mocht je klaar zijn met deze lijst, stuur hem dan naar je webbouwer, hij kan deze dan verwerken. Werk je met WordPress, dan kun je ook zelf makkelijk een batch 301-redirects uploaden. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld de Plugin ‘Eggplant 301 Redirects’. In tabblad ‘5. 301-Redirects’ heb ik de urls dusdanig weergegeven dat je die meteen kunt gebruiken. Sla deze als .csv bestand en dan uploaden in je WordPress Plugin Eggplant 301 Redirects en ze zijn toegevoegd aan je website.
Het testen van de 301-redirects in de testomgeving
Voordat de nieuwe website wordt gelanceerd is het belangrijk om je redirects te testen in de testomgeving. Zorg dat je websitebouwer alle redirects heeft geïmplementeerd zoals die in tabblad ‘5. 301-Redirects’ zijn aangemaakt. Test vervolgens met behulp van een crawler zoals SEO Spider Frog, Integrity, of Xenu Link Sleuth welke statuscode de oude URL’s teruggeven, en of de nieuwe pagina waarnaar verwezen wordt, ook de juiste pagina is. Het gewenste resultaat is dat alle oude URL’s een 301 redirect statuscode teruggeven, met de juiste nieuwe URL.

Item ‘6. Overzicht Sitemaps’

Voor een nieuwe website is het van belang dat er zowel een HTML sitemap aanwezig is als een XML-sitemap. Door de urls te noteren weet je zeker dat ze zijn aangemaakt.
Mocht je de verschillen willen weten tussen een HTML en XML sitemap, lees dan dit artikel. De XML-sitemap kun je uploaden in je GWT (de HTML sitemap niet), om je website sneller te laten indexeren. Tevens geef je met de XML-sitemap aan Google aan welke pagina’s allemaal relevant zijn om te bekijken. Upload je XML Sitemap via ‘GWT – Crawlen – Sitemaps’.
XML Sitemap uploaden via GWT.png

Item ‘7. KPI’s’

Plaats hier een aantal KPI’s (Key Performance Indicatoren) die voor jouw website belangrijk zijn en die je voor en na live-gang met elkaar vergelijkt, zoals:
1. Aantal geindexeerde pagina’s (te achterhalen via ‘GWT, Google-Index – Indexeringsstatus’)
Aantal geindexeerde paginas.png

2. Bouncerate
3. Gemiddelde tijd op pagina
4. Laadtijden voor meerdere pagina’s (niet alleen je homepage, maar meerdere template-pagina’s) op zowel desktop als mobiel (te achterhalen via ‘GWT, Andere bronnen – Page Speed Insights’)
PageSpeed Insights.png

Item ‘8. Backlinks’

De Backlinks (= links van een andere website naar jouw website) kun je vinden in ‘GWT, Zoekverkeer – Links naar uw site’.
Links naar uw site.png

Voor het achterhalen van backlinks is nog andere software beschikbaar: SEOmoz (Open Site Explorer) of MajesticSEO of Ahrefs.com.
Je maakt op dit tabblad een overzicht van alle verwijzende sites naar jouw website, inclusief het aantal links. Kijk op de belangrijkste verwijzende sites hoe je hier staat vermeld, wellicht kun je meteen vragen of ze een anchor tekst willen wijzigen naar je website of een deeplink willen plaatsen.
Tevens inventariseer je de pagina’s met de meeste links van andere domeinen, die moet je zeker voorzien van een goede 301-redirect (zie Item ‘5. De 301 Redirects’).

Item ‘9. Lijst met 404-pagina’s na livegang’

Meteen nadat je nieuwe website is gelanceerd, ga je dagelijks in je GWT kijken naar foutmeldingen. Een daarvan is het bekijken van de 404-pagina’s die er zijn. In tabblad ‘13 – 404 Pagina’ heb je reeds voor de livegang goed nagedacht over hoe je nieuwe 404-pagina eruit moet zien!
Je kunt de 404-pagina’s vinden in ‘GWT, Crawlen – Crawlfouten – Niet Gevonden’. Kies voor ‘Downloaden’ in GWT en je kunt het hele bestand bewerken in Excel:
404-pagina's.png

Hoe los je deze 404-meldingen op? Zorg ervoor dat de URL gecorrigeerd wordt door interne links naar de pagina te verwijderen en de pagina uit de sitemap te verwijderen. Heeft de pagina verwijzingen van externe links dan kun je het beste de pagina doorverwijzen met een 301 redirect naar de meest relevante pagina. Mocht je heel veel 404-pagina’s hebben, dan moet je een afweging maken om ze in een bulk naar je homepage te laten redirecten (bijvoorbeeld met een WordPress Plugin), of handmatig te verwerken.
Nadat je de 404-fouten hebt hersteld met goede redirects, kies je in GWT voor ‘Markeren als gecorrigeerd’:
Markeren als gecorrigeerd GWT.png

Nadat je ze gemarkeerd hebt als gecorrigeerd (en ook allemaal een 301-redirect hebt gegeven!) verdwijnen alle 404-pagina’s uit je GWT.

Item ‘10. Interne links’

Interne Links
Een goede interne linkstructuur zorgt er voor dat de belangrijkste pagina’s binnen een website de meeste autoriteit krijgen en dat minder belangrijke pagina’s minder autoriteit krijgen. Hierdoor worden de belangrijkste pagina’s het makkelijkst gevonden in de zoekresultaten van Google. Ook zorgt de interne linkstructuur ervoor dat websites makkelijker en sneller geïndexeerd worden door de crawlers van Google. De crawlers kunnen een pagina namelijk pas crawlen wanneer ze er via een link heen geleid worden. Dit is uiteraard ook mogelijk door middel van een sitemap maar gaat over het algemeen sneller aan de hand van een goede interne linkstructuur waarbij naar iedere pagina van de website ten minste één keer gelinked wordt. Lees meer over het opbouwen van een interne linkstructuur.
De Interne links kun je vinden in ‘GWT, Zoekverkeer – Interne Links’.
Interne Links.png

Plaats deze ook in het document en zorg er voor dat je doelpagina’s met de meeste interne links ook een goede 301-redirect krijgen. Interne links verdienen extra aandacht als je nieuwe website een geheel andere url structuur krijgt, alle oude interne links werken dan niet meer. Weet dat interne linkstructuur nog altijd een belangrijke ranking-factor voor 2014 is binnen Google. Je kunt hier een aantal zaken dingen doen:
1. Alle oude interne links laten staan, en er voor zorgen dat ze allemaal een goede 301-redirect krijgen naar de juiste pagina.
Eigenlijk is dit geen wenselijke situatie, je wilt zo min mogelijk 301-redirects om te voorkomen dat na een aantal jaren de ene 301-redirect doorverwijst naar de andere 301-redirect. Dan ontstaat er een lus en waarschuwt Google dat er teveel omleidingen zijn. Deze ‘omleidings’-melding verschijnt ook in Google pagespeed voor een pagina met meerdere 301-redirects. Een andere nadeel is: als je vergeet een redirect aan te brengen ontstaat er een dode link, waardoor je geen linkwaarde doorgeeft, maar ook je bezoekers een slechte gebruikservaring geeft.
2. Alle oude interne links laten vervallen bij de migratie en handmatig nieuwe interne links aanbrengen.
Dit is de optimale situatie. Als je alle oude interne links laat vervallen ben je je gehele interne linkstructuur kwijt. Bouw dus zeker een nieuwe interne linkstructuur op! Ruim hiervoor tijd in in je planning richting livegang.
3. Overgaan naar de nieuwe website waarbij je de oude interne linkstructuur hebt laten vervallen en geen nieuwe hebt gemaakt.
Dit is zeer onwenselijk, en heeft zeker gevolgen voor je keyword rankings binnen Google.
Controleer een aantal weken na je livegang hoe je interne linkstructuur er dan uitziet. Heb je meer of minder interne links gekregen?

Item ‘11. Overig’

Het tabblad ‘Overig’ geeft ruimte om items te plaatsen die niet direct in een ander tabblad passen. Richt deze in naar je eigen wensen.

Item ‘12. Metingen in Analytics’

Indien er een nieuwe website komt is het van belang om direct bij Livegang de metingen goed te hebben staan. Bedenk vooraf welke metingen je wilt gaan plaatsen in Analytics, in ieder geval je KPI’s. Voor mijn eigen klanten hebben we meestal een sessie ‘Internet Strategie’ gedaan, en in dit document zijn dan voor de betreffende klant KPI’s benoemd aan de hand van het boek ‘Internet Scorecard 2.0’. De KPI’s bepalen ook de metingen die worden ingericht in Analytics.

Item ‘13. De 404-pagina’

Zorg dat je je 404-pagina goed inricht, en meet ook na de livegang de (negatieve) resultaten van deze pagina op je Verkeersbronnen in Analytics. Een mooi artikel hierover verscheen eerder op Frankwatching.
Vaak worden er leuke of mooie of grappige 404-pagina’s genoemd als voorbeeld. Maar welke elementen dien je te vermelden op een 404-pagina? Plaats in ieder geval deze elementen:
1. Leg (de oorzaak van) de fout uit
2. Laat je huissitjl zien
3. Geef mogelijkheden voor verder navigeren
4. Geef je zoekfunctie weer
5. Geef mogelijkheid voor feedback
Voor mijn eigen website heb ik deze elementen erin verwerkt, zie bijvoorbeeld http://www.nederlandsezwembaden.nl/voorbeeld-404-pagina/

Schermafbeelding 2014-10-03 om 11.04.28.png
Je kunt ook het uitgebreide artikel hierover lezen.

Item ‘14. Bedankpagina’s ingericht?’
Bedankpagina.png

Heb je al je bedankpagina’s netjes ingericht? Dit is niet alleen conversie-optimalisatie, maar geeft ook een positieve gebruikservaring. Maak een overzicht van al je bedankpagina’s met bijbehorende url’s (meet deze doel-pagina’s ook in Analytics!).
Een aantal elementen die je moet laten terugkomen, uitgaande van een bedankpagina voor een leadbedrijf:
1. Je contactgegevens
2. Design komt overeen met de rest van de website
3. Geef een volgende actie die men kan uitvoeren (en hiermee creer je meteen een x-aantal verschillende bedank-pagina’s!)
4. Vertel duidelijk als jouw bedrijf een actie op de bedankpagina vermeld, wanneer, hoe en wie dit gaat doen
5. Wees zelf enthousiast
Lees het uitgebreide artikel over het inrichten van een goede bedankpagina.

Item ‘15. Titels en Descriptions’

Of je dit tabblad gebruikt hangt af van hoe je de migratie inricht; worden alle oude Titels en Descriptions automatisch geexporteerd en geimporteerd? In ieder geval zijn ze te belangrijk voor de posities van je keywords in Google (ook in 2014!) om er niet goed naar te kijken. Zorg er voor dat je hiervoor tijd inruimt. Mocht je heel veel pagina’s hebben, dan kun je dit ook per template pagina laten automatiseren.

Tijdens en na de verhuizing
De voorbereiding voor de Migratie is afgerond. Nu kan de website verhuisd worden. Welke elementen spelen tijdens en na de verhuizing een rol?
Tijdens de verhuizing
Het kan zijn dat er een geplande downtijd van je website is, aangezien de bouwer een aantal werkzaamheden moet verrichten om de gehele website over te zetten. Zorg er dan voor dat je gebruik maakt van een 503-melding voor Google – deze vertelt de crawler dat de downtijd tijdelijk is, dit voorkomt dat je je keyword posities verliest. Lees een uitgebreid artikel over de 503-melding. Het is van belang dat je bouwer de 503 HTTP melding kent en gebruikt, dit item kun je plaatsen in tabblad ‘11. Overig’.
Zorg verder dat er een aantal personen standby is die direct kan gaan klikken op de website zodra deze live staat. Hiermee worden zo snel mogelijk de grootste fouten uit de nieuwe website gehaald. Ook is het handig om te bepalen op welke dag en op welk tijdstip de website wordt verhuisd, kies hiervoor niet de dag en tijdstip waarop je website het drukst bezocht wordt. Kijk in je Analytics statistieken wat een goed moment hiervoor is.
Na de verhuizing
Spreek met je klant af dat hij – afhankelijk van de grootte van je website – 1 a 2 mensen een hele dag vrijhoudt om te klikken op de website en alle fouten of bugs kan noteren in een vooraf gemaakt Excel bestand. Ook de bouwer dient tijd in te ruimen om deze fouten zsm te kunnen herstellen. Stem met je bouwer af wat een werkbaar document is voor beide!
Binnen de organisatie (of iemand van de bouwer/online marketing bureau) dient iemand verantwoordelijk te zijn om dagelijks de webmaster tools bij te houden.
Na de verhuizing – Concrete acties:
1. Indien de website is verhuisd naar een ander domein, geef dan in de Google Webmaster Tools van het oude domein aan dat er sprake is van een adreswijziging. Je had bijvoorbeeld: www.ditwasmijnoudewebsite.nl en wil nu gebruik gaan maken van www.ditismijnnieuwewebsite.nl. Dan kun je het beste je beide sites aanmelden bij Google Webmastertools, en vervolgens bij Configuratie kiezen voor de optie ‘Adreswijziging’. Google zal dan opnieuw de website gaan indexeren en de URL’s (langzaam) aanpassen in de zoekresultaten.
Adreswijziging in Webmaster tools.png

2. Monitor in Google Webmaster Tools dagelijks het overzicht van crawlfouten
Dit is hierboven reeds besproken, dit zijn de 404-pagina’s
3.Dien je sitemap.xml in via GWT.
Het aanmaken van een Google XML sitemap is niet verplicht, maar wel aan te raden om Google zo goed mogelijk te helpen en de pagina’s van je website zo snel mogelijk te laten indexeren.
Sitemap-XML toevoegen.jpg

4. Gebruik ‘Fetchen als Google’
Fetchen als Google.jpg

Fetchen als Google is in eerste in eerste instantie in het leven is geroepen om de doorzoekbaarheid van websites te controleren. Vanzelfsprekend kan er onderscheid worden gemaakt tussen desktop en mobiele pagina’s. Een andere reden om pagina’s te fetchen is de functie om deze pagina’s direct in te dienen bij de Google index. Als webmaster, SEO of content marketeer kun je deze functie gebruiken om je content binnen enkele ogenblikken (!) in de Google index te krijgen. Ook als er net veel wijzigingen zijn aangebracht op de website, zoals bij een redesign of ingrijpende SEO-aanpassingen, worden via deze weg direct in Google opgenomen. Let wel: Google geeft geen garantie dat alle aanpassingen ook daadwerkelijk als zodanig worden weergegeven in de SERP’s.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

We gebruiken cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Details weergeven

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten